Slecht nieuws


The Wave - Katsushika Hokusai

Het treurige nieuws van dit weekend: Japan zwaar getroffen door natuurgeweld en Kadafi is in Libië aan de winnende hand.

Meedogenloos dringt het NOS Journaal de beelden aan me op. Luchtfoto’s van compleet weggevaagde dorpen in Japan. Ontredderde mensen, snel oplopende dodentallen. En even later vertelt Mustapha Oukbih zijn verhaal uit Benghazi: Kadafi bombardeert zijn eigen volk vanuit de lucht en de opstandelingen maken geen schijn van kans.

En ik kijk en ik leef mee met de slachtoffers in Sendai en omgeving en voel woede over het lot van de mensen in Brega en andere Libische steden, maar ik kan niks doen. Ik kan alleen maar wezenloos naar dat scherm staren en het nieuws over me heen laten komen – en dat voelt niet goed.

Machteloos ben ik, ik kan niks doen aan de ellende in de wereld. En dat maakt het nieuws van de laatste dagen nog slechter dan het al is.

Geef een reactie

