Korte update aangaande mijn werk


Vanmiddag op de kwekerij begonnen met het planten van 1400 Fagus sylvatica ‘Atropunicea‘.

Hoe zegt u? Nou gewoon: 1400 kleine beuken met roodbruin blad. Zeer geschikt voor een heg (zoals op de foto hiernaast) of als alleenstaande boom.
De beuk – zowel de groene als de bruine – is momenteel erg gewild voor de aanleg van hagen. Dit komt onder meer doordat het dorre blad in de winter aan de plant blijft hangen. De beukenhaag blijft dus een gesloten indruk houden en wordt niet echt kaal. En eigenlijk is het veel mooier dan zo’n rij van die massief-groene coniferen.
Vandaar dat mijn baas er zoveel besteld had: hij verwacht ze over een of twee jaar met profijt te kunnen verkopen.

Omdat mijn collega vandaag vrij was, moest ik het solo zien te redden. Wel, meer dan een plantlijn, 2 tonkinstokken om de lijn aan weerszijden te markeren en een schop heb je daarvoor in feite niet nodig. En een beetje moed en doorzettingsvermogen, maar dat spreekt voor zich. De zon op mijn kop, vogels om me heen, een hemelsblauwe lucht boven me.
Je steekt de schop in de grond en beweegt hem daarna heen en weer – dan heb je een gaatje dat groot genoeg is voor het wortelgestel van beukjes. Met je voet de grond aantrappen en klaar. Ruim 400 heb ik er weg geplant, morgen de rest, bij leven en welzijn.

P.S. ik zag vanochtend voor het eerst dit jaar een vlinder vliegen. Het was een kleine vos, een soort die overwintert. Ik vond hier meer informatie daarover.

2 gedachtes over “Korte update aangaande mijn werk

Geef een reactie

