Home » Autisme-PDD/NOS » Vrijdag/zaterdag

Vrijdag/zaterdag


VRIJDAG: zonnig maar fris; op mijn volkstuin verschuilt de zon zich tot een uur of twaalf achter de bomen aan de overkant, om daarna (eindelijk!) te voorschijn te komen en voor enig lentegevoel te zorgen.

De krokussen bloeien uitbundig, maar de gele kornoelje heeft net als in eerdere jaren weinig kleur. Hij houdt duidelijk niet van halfschaduw en/of vette kleigrond.
Ik snoei vandaag de rozen, altijd een prettig aandoend voorjaarsritueel. Het heeft iets met continuïteit en vernieuwing te maken, nauwelijks te verwoorden eigenlijk, meer een gevoel. Daarna bemest ik de hele tuin met koemestkorrels die mijn hond echter ook blijkt te lusten – dus leg ik het dier vast aan de riem.

Buizerds, wel vier! Boven mijn hoofd vliegen ze, in de strakblauwe lucht. Ze laten zich kennen door het ‘miauwende’ geluid dat ze maken. De vogels waaieren uit elkaar en verdwijnen even later uit het zicht.

ZATERDAG: alles is grijs, mooi weer mag in Nederland nooit lang duren. Ik wandel me leeg in de duinen waar weinig te zien en te horen is, al ruikt de hond overal konijnen.

Thuisgekomen zoek ik op internet naar lektuur over autisme. De website Autismeboek heeft een ruime keuze, maar niet direct wat ik zoek. Te veel over jeugdigen en adolescenten met autisme en te weinig over volwassenen met deze stoornis.
Ik heb vrij recent de diagnose PDD-NOS gekregen, wat in mijn geval zoveel betekent als: ‘vertoont sommige kenmerken van autisme wel, maar anderen juist weer niet’. Niet helemaal duidelijk dus voor de diagnosticerende arts bij PsyQ.
Maar voor mij is het vaak maar al te (pijnlijk) duidelijk: ik ben anders dan de mensen in de wereld om me heen. Ik hoor nergens bij, een klassiek geval van een kat in een vreemd pakhuis.
Nauwelijks een emotionele binding met andere mensen. Zeker niet emotieloos, maar in de omgang met de boze buitenwereld overheersen helaas de negatieve gevoelens maar al te vaak.

En nog steeds een beetje zoekend – niet alleen naar lektuur maar ook naar de juiste medicatie, bijvoorbeeld. Juist deze week begonnen met Risperdal (een anti-psychoticum) om wat rust in mijn hoofd te krijgen. Over twee weken mag ik terugkomen bij de dokter om het resultaat te evalueren.
Zou het morgen een zon-dag zijn?

3 thoughts on “Vrijdag/zaterdag

    • Bedankt. Tistje kende ik al, Pas eigenlijk niet zo goed. Dat laatste gaat dan nu veranderen….

      Bol.com heeft trouwens ook veel over dit onderwerp. Typ ‘autisme’ in het zoekveld en je krijgt een lijst van plusminus 150 titels.

  1. Mijn ietwat oppervlakkige diagnose is dat er een vriendelijk en gevoelig persoon schuuil gaat achter de schrijver van dit blog.
    Daarom lees ik dit blog graag!
    Vriendelijke groet.
    PS1: ik wens je een zonnige zondag.

Geef een reactie

