Reclame


Ik zag vanochtend een zwaan vliegen boven de kwekerij waar ik werk en ik dacht gelijk: KLM…..

……en daarna dacht ik: hoe geconditioneerd kun je eigenlijk zijn! Dat je een vogel in de lucht associeert met de reclamespotjes van onze nationale luchtvaartmaatschappij, waarin zwanen fungeren als een soort ‘metafoor’ voor Jumbo Jets en 737’s. Voorts dacht ik even aan een zekere Pavlov en diens experimenten met honden en belletjes, maar of die gedachte steek hield weet ik niet helemaal zeker. Ik ben per slot van rekening een mens en geen hond.

Ondanks dat ik die KLM-spotjes al geruime tijd niet meer gezien heb – ik zie trouwens sowieso niet veel reclame meer, want ik heb mijn tv opgeruimd –  blijft zo’n beeld dan toch maar mooi hangen in je hoofd. Het reclamebureau dat deze filmpjes bedacht kan dus tevreden zijn.
Alhoewel: de laatste keer dat ik gevlogen heb, was volgens mij in 1999 en de maatschappij die mij toen vervoerde was Air Malta en níet onze eigen nationale trots.
Dus zó effectief is deze reclame nu ook weer niet, want KLM verdient niks aan mij.

Conclusie: zo’n commercial zit weliswaar in je hoofd, maar je doet er verder niets mee. Nutteloze conditionering dus, reclame die zijn doel voorbij schiet. Of misschien moet je in dit geval zeggen: ‘voorbij vliegt….’

3 gedachtes over “Reclame

  1. Sommige reclames blijven hangen …
    Toch hoor ik dat reclamebranche een reclameluwe dag wil invoeren. Ik moet dan meteen aan de koopzondag denken. Het grazende publiek door de Kalverstraat vind ik maar niks. Evenals veel reclame is voor mij de koopzondag maar niks!
    Ik herinner mij vroegere zondagochtenden met de schoenmaker uit het dorp in bosranden turend en luisterend naar wildzangvogels.
    Maar mischien ben ik dan te nostalgisch?

    1. Jan Jaap

      Ik wil graag 7 reclameluwe dagen per week…..

      En die ‘schoenmaker’ was in mijn geval een leraar biologie en vogelen is gewoon boeiend, zeker niet nostalgisch!

  2. Wies de Bruin

    Wat mij is bijgebleven van dat spotje is dat prachtige nummer wat ze er bij afspelen. Ik ben zelfs wel eens in de winkel wezen vragen wie die muziek maakte, maar ben het alweer vergeten. Terwijl het wel in m’n hoofd zit, gek he.

Geef een reactie

