Het wordt lente! (dacht ik even)


De afgelopen dagen voelde het buiten lenteachtig aan – alsof het voorjaar niet op 21 maart begint, maar al in februari:

Zanglijsters hoorde ik deze week overal. Als ik ’s ochtends vroeg in de schemer mijn hond uitliet, zat er eentje in de top van een boom zijn levenslust zó uit te zingen, dat het schalde door de straat. En dan zwijg ik nog over al dat andere vogelspul dat inmiddels zijn stem weer verheft.

Sneeuwklokjes en krokussen barstten de grond uit. Op mijn volkstuin staan ze ook al te schitteren.

Je zag de knoppen aan de bomen zwellen. Verschillende soorten struiken lopen al iets uit. Ook de rozen zitten volop in knop.

Last but not least: ik heb donderdagmiddag op de eerder genoemde volkstuin geruime tijd buiten in de zon kunnen zitten. Weliswaar met mijn trui aan, maar de jas kon uitblijven.

Maar toen ik op vrijdag buiten kwam, was mijn lentegevoel direct verdwenen. Een kille atmosfeer – de wintervoering kon meteen terug in mijn jas en de handschoenen weer aan. En Erwin Krol voorspelt voor de komende week identieke temperaturen. We stellen het voorjaar dus nog maar even uit….

2 gedachtes over “Het wordt lente! (dacht ik even)

  1. Wies de Bruin

    Nog iets: als we ’s nachts de hond laten plassen (ja, dat moet, anders gaat het fout. Dat krijg je met oude honden!) hoor ik de lijster ook al! Geweldig; ’t is helemaal donker, niemand op straat en dan die vogel. Wat wil een mens nog meer!

Geef een reactie

