Dus toch….


Dus toch…..Moebarak is vandaag eindelijk afgetreden. Ik was vorige week zaterdag een beetje ‘moe van Egypte’, maar ben nu weer helemaal bij de les.

Het kan dus wel: een dictator die zijn land in een ijzeren greep houdt, dwingen tot aftreden door vreedzaam verzet. Gewoon met zijn allen samenkomen op een plein in de hoofdstad, en je niets aantrekken van bedreigingen, provocaties en legertanks. Gewoon stug doorgaan, desnoods weken achter elkaar. En dan gebeurt het, op een onverwacht moment.

Toegegeven: het leger heeft voorlopig de macht, dus power to the people is het nog niet direct. Maar toch, maar toch. Een nieuw begin en hopelijk een nieuwe toekomst….

….en misschien de nodige slapeloze nachten voor de overgebleven alleenheersers in de regio. Dat gun ik ze van harte trouwens!

5 gedachtes over “Dus toch….

  1. Ik sluit me bij Rob aan, in mijn mening is dit niets anders dan zoals in 1954, 1970 en 1981 toen hoge militairen in Egypte ook de macht overnamen van hun militaire voorganger.

  2. De militairen zullen niet de gevaarlijksten zijn, mijn vrees is dat de militante groepering van de moslimbroederschap de macht over wil nemen (en Obama staat daar zelfs positief tegenover), waardoor een tweede Iran kan ontstaan.

    1. Jan Jaap

      Dat is zeker een groot gevaar, ook voor Israël.
      Militair ingrijpen door de V.S. en bondgenoten is als het gaat on Iran vermoedelijk geen optie meer, maar moet zeker overwogen worden bij een vergaande islamisering van Egypte.

Geef een reactie

