Home » Buiten in de natuur » Tuinvogels

Tuinvogels


Dit weekend is het NATIONALE TUINVOGELTELLING, een landelijke inventarisatie van alles wat er hupt, tjilpt en rondvliegt in Neerlands Tuin.

Zelf woon ik driehoog achter in Den Haag. Op mijn balkon van 3×1 meter zie ik alleen vette stadsduiven, die graag de rand van mijn balkonhek gebruiken als uitkijkpunt en als dank daarvoor een smerige klodder drek achterlaten.

De bewoners van de appartementen op de begane grond echter hebben een ruime tuin en ik geniet vanaf mijn hoogte mee van alles wat daar leeft en beweegt. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende vogelsoorten in het groen beneden mijn woning:

***  Halsbandparkiet – de gifgroene ‘lawaaipapegaai’ is inmiddels een vaste bewoner van Haagse parken en tuinen. Met zijn schelle geluid niet te missen, een tropische verrassing in grijs laagland.

***  Merel – begint in de zomer zo irritant vroeg te fluiten, dat je bijna gedwongen wordt om met de ramen dicht te slapen, ondanks de hoge temperaturen.

***  Koolmees – kleine druktemaker, een en al levenslust. Je hoort hem inmiddels overal weer, na een stille tijd van enkele maanden.

***  Heggenmus – met zijn kristalheldere liedje aangenaam aanwezig van februari tot ver in de lente.

***  Ekster – zwart-witte schavuit, lust ongetwijfeld best een vogelei en meer….Wel een grappige vogel om te zien met die lange staart.

***  Specht – komt af en toe over vliegen vanuit het park naar de grote populier in een van de tuinen. Vanuit mijn achterraam zie ik hem dan zitten, vermoedelijk is het de groene specht.

***  Houtduif – heb ik hierboven al genoemd. Er zijn er veel te veel – de poep bevuilt niet alleen mijn balkon, maar ook de trottoirs onder roestbomen.

De meeuwen die op straat de vuilniszakken open pikken en daarmee veel rotzooi veroorzaken, tel ik hier niet mee. Je ziet ze namelijk nauwelijks in particuliere tuinen. En gierzwaluwen zie ik alleen hoog in de lucht, op mooie avonden. Huismussen zie ik bijna nooit in de stad, helaas.

heggenmus

4 thoughts on “Tuinvogels

  1. De meeuwen en zwaluwen vliegen hier ook alleen maar hoog over.
    De heggenmus zie ik zelden.
    Maar de huismussen wonen juist weer wel bij mij.

    Ja, vogeltjes turen is een rustgevende hobby. Ik heb vanmorgen maar weer wat vogelvoer opgehangen.

    Vrolijke vogelgroet.

  2. Gisteren was er in de tuin bij het vogelasiel een kramsvogel, jammer genoeg zag ik ‘m niet,maar later wel een goudhaantje. Prachtig! Wat is dat toch met vogels, dat je daar zo blij van wordt.
    In het asiel is het nog rustig. Wel de hele winter de zorg voor (vooral jonge) zwanen met verwondingen en ondervoeding. We hebben ook nog 3 valkjes, bij elkaar in het grote vlieghok. Zoals altijd onverstoorbaar.

  3. Hoi Jan Jaap,

    Het merendeel van de vogels bij ons bestaat uit mussen. Die hebben prachtige nestgelegenheid onder dakpannen van ons huis. Verder veel mezen, eksters, merels, vlaamse gaaien en kraaien.

    Wat betreft die exoot, de halsbandparkiet, die mag hier wegblijven. Lijkt me niet prettig om deze schreeuwers massaal in de achtertuin te hebben.

    Gr. Henk

Geef een reactie

