Mest


Na een winterverlof van vijf weken ben ik afgelopen maandag weer begonnen op mijn vaste werkplek, een boomkwekerij in Wassenaar. Ik kon gelijk aan de bak en mocht mest gaan uitrijden – paardenmest gemengd met stro, goed voor de structuur van de grond en prima voedsel voor de planten. Een tractor met kiepwagen bracht drie vrachten en deponeerde die op het hoofdpad. Aan mij de taak om, gewapend met riek en kruiwagen, het edele goedje te verspreiden over een op dit moment nog braakliggend stuk land.

Schraal weer met een gure motregen als toegift. De winter-werkjas hoog gesloten, handschoenen en laarzen aan. De kruiwagen loopt soms bijna vast in de rulle grond. Fitness in de open lucht, daar lijkt het nog het meeste op. Vermoeidheid die de kop opsteekt en toch doorgaan; een moment stoppen om de rug te strekken – om daarna opnieuw de riek te pakken en de kruiwagen vol te steken. Tellen helpt een beetje: al 10 kruiwagens weggebracht…..de 11e……de 12e….. De berg stront wordt maar langzaam kleiner.

Een cirkel. Mijn werk op deze boomkwekerij is een cirkel. Toen ik vorig jaar februari hier begon, was dit een van mijn eerste taken: mest uitrijden over het land. Nu ben ik pakweg een jaar en vier seizoenen verder en doe ik opnieuw dit werk. Een cirkel, een kringloop. Net als de natuur.

Een gedachte over “Mest

  1. Ik heb er altijd van genoten om te bemesten. Maar ja, dat is dan op mijn eigen volkstuin. Heel wat anders dan voor een baas te moeten ploeteren.

    Ik ken dat gevoel van hopen die maar niet kleiner willen worden. Een kwestie van stug doorgaan. En dan ’s avonds hondsmoe rusten van het zware werk heerlijk!

    Tegenwoordig smeer ik dit soort werkjes vanwege mijn tegenstribbelende lichaam uit over een week.

    Gr. Henk

Geef een reactie

