Geef eens een boek door!


Ik heb een kast vol met boeken. Voor het overgrote deel één keer gelezen, daarna opgeborgen en nooit meer naar omgekeken. En daar staan al die titels dan, stof te verzamelen en werkloos te wachten tot     iemand ze opnieuw ter hand neemt en leest – wat waarschijnlijk nooit zal gebeuren. En dat is jammer, want boeken zijn er om gelezen te worden.

De oplossing is altijd simpel: geef zo’n vereenzaamd boek door aan iemand anders, bijvoorbeeld een familielid, vriend of vriendin. Of – misschien nog beter – leg het zomaar ergens neer: op een bankje in het park, bij een bushalte, of in de wachtkamer van je huisarts. Steek een begeleidend briefje erin of plak een sticker op de omslag waarop je uitlegt dat iedereen dit boek gratis mee mag nemen om thuis te lezen, en klaar is kees!

Die laatste manier om een boek door te geven wordt wel bookcrossing genoemd en ik maakte er kennis mee via een artikel op de website Habakuk.nu. Worldwide schijnen er inmiddels al bijna 900.000 mensen te zijn dit zich hiermee bezig houden en ze hebben zich verenigd op deze website. Als je jezelf registreert op de site, krijgt je weggeefboek een nummer, dat vermeld kan worden op of in het boek. De vinder ervan kan met behulp van dit nummer op de website info krijgen over de geschiedenis van het boek en zelf informatie toevoegen.

Ik ga hieraan meedoen en heb inmiddels 3 boeken geselecteerd en geregistreerd op de site om ergens neer te leggen:

** Het zwerversevangelie van Brennan Manning – een toepasselijke titel om weg te geven, vond ik en  gewoon een heel goed boek! De blijde boodschap voor bedelaars en zwervers.

** Gilead van Marilynne Robinson – dit boek won de Pulitzer Prize in 2005, de belangrijkste literaire prijs in Amerika. Een fijnzinnige beschrijving van het leven op het platteland van Iowa in de jaren ’50 van de vorige eeuw, gezien door de ogen van een predikant.

** Wederkomst van Louis Krüger – keten van gebeurtenissen in een geïsoleerde gemeenschap in Zuid-Afrika, aan het einde der tijden. Mooi, oer-christelijk boek.

Ik weet nog niet precies waar en wanneer ik deze boeken ga prijsgeven aan de openbare ruimte. Misschien dat ik de komende week als eerste Het zwerversevangelie ‘opoffer’. Benieuwd wie mijn boeken oppikt en leest, hopelijk laat die persoon een berichtje achter op de site….

Een gedachte over “Geef eens een boek door!

  1. maia

    Wat een leuk idee!

    (Maar eigenlijk wil ik mijn mooie boeken helemaal niet kwijt… En de stomme die ik heb wil ik een ander ook niet aan doen eigenlijk… hihi)

Geef een reactie

