Winterrust


Is het werkloosheid of winterverlof? Een lange vakantie of gedwongen thuiszitten?

Op de kwekerij waar ik sinds februari van dit jaar werk, is niks meer te doen voor me. Logisch: het is winter en onkruid groeit niet meer, net zomin trouwens als de bomen en struiken die ik ruim negen maanden lang verzorgd heb. De natuur is in winterrust en ik pas me daar bij aan.

Winterrust: klinkt niet slecht. Maar een mens is natuurlijk geen boom of struik, of een egel die in winterslaap gaat. Dus hoe kom ik zo’n periode van werkschaarste door? Anders gezegd: hoe overleef ik het nietsdoen? Wel, door bezig te blijven natuurlijk. En om dat laatste te stimuleren heb ik een lijstje met activiteiten gemaakt:

ACTIVITEITEN WINTERVERLOF

* diverse klusjes thuis

* diverse klusjes op mijn volkstuin

* cursus ‘Bijbel en Christendom’ afmaken

* wandelen in de natuur met mijn hond

* lezen, veel lezen

* cd met vogelgeluiden vaak afluisteren thuis, om straks in het voorjaar, buiten….

* mijn hometrainer uit de opslag halen en aan mijn conditie gaan werken

Dat wandelen, dat lezen en die cursus vervolgen lukt nog wel. Maar die klusjes en dat werken aan mijn conditie…daar komt het nog niet zo van, zal ik maar zeggen. Nog geen zin om thuis te gaan klussen, te koud voor de tuin. En die hometrainer: morgen misschien?

De ochtenden zijn geweldig, ik voel me dan uitgerust en vrij en heb overal zin in. Een typisch ochtendmens, inderdaad. Een gevoel van vrijheid. Als ik de hond uitlaat, zie ik mensen zich haasten naar hun werk en ik hoef dat even niet meer – en dat voelt goed. In de eerste uren van de dag neem ik ook de lesstof van die cursus makkelijker in mij op en lijkt een pittig boek minder moeilijk te zijn.

De middagen en avonden verlopen minder goed. Minder energie, minder zin in dingen. Moet mezelf dwingen om overeind te komen en iets te gaan doen. Duf, slaap. Besluiteloos. Meer met overleven dan met leven bezig. De vrijheid is verdwenen, ik voel me beperkt, beklemd en machteloos. Een gevangene van mijn eigen tekortkomingen, zo voelt het vaak.

Mijn ‘winterslaap’ duurt voorlopig tot eind januari 2011. Daarna kijken we (mijn baas en ik) verder.

3 gedachtes over “Winterrust

  1. Wat zonde dat de middagen wat minder lekker lopen… Enig idee hoe het kan dat je het goede gevoel van ’s ochtends niet kan vasthouden? Het is bij mij trouwns precies andersom. ’s Morgens kan er een dikke mist hangen (heb er gelukkig minder last van als vroeger) en in de loop van de dag wordt het steeds wat helderder zeg maar…

    1. Hoi Maia,

      Ik ben een ochtendmens, jij waarschijnlijk meer een avondmens. Het is gewoon je biologische klok denk ik. Daar is verder niets aan te doen, houd er rekening mee en pas jezelf erbij aan.

  2. Jan Jaap, ik hoop dat je nog anderhalve maand gaat genieten van de vrijheid. Ik ben druk bezig met een nieuw blog: fietsroutes met leuke wetenswaardigheden in de buurt van Apeldoorn. Typisch zoiets waar ik buiten de winter niet aan toe kom.

    Gr. Henk

Geef een reactie

