Home » Mijn werk » Gaten graven

Gaten graven


 

Mijn werkplek....

Ik heb al enige tijd niet meer over mijn werk geschreven op deze blog. Terwijl ik er toch 3 tot 4 dagen in de week zoet mee ben en dat is een flink deel van mijn leven en van mijn wereld. Zijn andere dingen zoveel belangrijker voor me?

Goed, het is dus een boomkwekerij net buiten Wassenaar. De snelweg A 44 is niet ver, als de wind de  kant van de kwekerij op staat hoor je de auto’s gaan – een soort constante dreun, het geluid van de welvaart en de vooruitgang. Ik hoor echter veel liever andere geluiden, zoals het ‘tsjikken’ van de kramsvogels, die komend vanuit het barre Noorden in de omgeving van de kwekerij neergestreken zijn. Of de hoge geluidjes van de kepen en andere vinkachtigen, eveneens wintergasten. En de schelle roep van de groene spechten die in de hoge bomen achter ons terrein nestelen – ik neem tenminste aan dat ze daar broeden, want ik hoor ze vrijwel het hele jaar al. Onlangs hadden we trouwens bezoek van een houtsnip, een zo langzamerhand zeldzaam geworden vogel in ons drukke en overvolle landje.

Maar deze blogpost zou over mijn werk gaan. De afgelopen week zijn er op de kwekerij een aantal grote coniferen (Thuja’s) verplant met behulp van een eigen rooimachine en een ingehuurde kraan. De rooimachine groef de conifeer eerst uit op zijn oude plek; daarna maakte de kraan op de nieuwe standplaats een plantgat, tilde de boom op en zette hem op zijn definitieve plek. Mijn collega en ik stonden erbij en beduidden de kraanmachinist waar hij de boom moest laten zakken: stukje naar links, iets naar rechts, ja houden zo, precies goed. Daarna kon met schop en hark de plek des aanplants netjes afgewerkt worden.

Thuja's, groot formaat

So far, so good. Daarna werd het allemaal een stuk minder, toen ik moest assisteren bij het graven van een geul over de volle lengte van het hoofdpad dat de kwekerij in tweeën deelt. Er moest een leiding in komen die overtollig regenwater afvoert naar de sloot. De kraanmachinist deed zijn best, maar kon niet overal even goed bij. Dus zat er niets anders op dan mijn oude vertrouwde steekschop te pakken en dapper te gaan graven – om al gauw tot de ontdekking te komen dat de grond bikkelhard was en dat een pikhouweel misschien beter op zijn plaats zou zijn geweest. Gelukkig kreeg ik al gauw hulp van mijn collega, die spoedig een betere graver bleek te zijn dan ik….Uiteindelijk lukte het allemaal wel, maar het ging bepaald niet vanzelf.

Tussendoor ook nog zo’n 200 Portugese laurier struikjes geplant die, zo is althans het plan, volgend jaar en de jaren daarop zullen uitgroeien tot forse struiken en dan verkocht kunnen worden. Dit alles natuurlijk ‘Deo Volente’: als God het geeft en wij leven zullen.

En verder: het onkruid groeit nog steeds, dus ook daar moest aandacht aan besteed worden de afgelopen week. Enkele plantvakken heb ik geschoffeld en uitgeharkt, wellicht voor het laatst dit jaar. Op donderdagmiddag zat mijn werkweek erop en mocht ik weekend gaan vieren.

Portugese laurier - volwassen planten bij ons op de kwekerij

 

3 thoughts on “Gaten graven

  1. Prunus lusitanica, Portugese laurierkers.
    Lusitanica voor Portugal vergeet ik steeds.
    Maar het stekken van deze kers bij mijn eerste baas kan ik mij nog goed herinneren.
    En dan bij klanten weer nieuwe stekjes wegsnoeien, als het er de tijd voor was.
    Tenslotte groeit deze struik als kool.
    Boomkwekerijwerk, ik verlang er soms naar terug.
    Mooi blog, leuke foto’s.
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

  2. Hoi Jan Jaap, de laatste tijd ben ik ook behoorlijk druk geweest. Heb op de bovenverdieping laminaat gelegd. Vergeleken bij jouw beulswerk prijs ik mij gelukkig met dit makkie. Hoewel… het heeft toch nog een aardige wissel op mijn lichaam getrokken.

    Gr. Henk

Geef een reactie

