Zondag


Heeft u een hekel aan de zondag?

Ik in ieder geval wel. Waarom? Omdat ‘ie te lang duurt. Omdat ik op een gegeven moment (zo halverwege de middag) alles al gedaan heb: de krant en een goed boek gelezen, een kerkdienst gevolgd via internet, met de hond buiten geweest, muziek geluisterd, een was gedraaid en de kamer gestofzuigd – en dan niet meer weet wat te doen, de rest van die vermaledijd traag voort kruipende middag en avond.

In de Joods-Christelijke traditie is één dag in de week bestemd voor rust en contemplatie. Op zich niets mis mee, zeker niet in onze jachtige tijd en ik wil die rustdag dan ook graag in ere houden.

Maar…..ik ben alleenstaand en als je die rust met niemand anders kunt delen, veranderd het in verveling en eentonigheid en krijg je innerlijke onrust op de koop toe. En die contemplatie: ach, ook dat doe je niet makkelijk alleen. Je gedachten gaan met je op de loop, het moment dat je probeert om je te concentreren op goddelijke zaken.

Het is vandaag geen weer om de natuur in te gaan. En mensen opbellen om bij te praten, is niet mijn ding. Het world wide web heb ik ook al bezocht en mijn blog is bijgewerkt. Eerst nog maar eens koffie dan en daarna….daarna….

2 gedachtes over “Zondag

  1. Wies de Bruin

    Hoi Jan Jaap,

    Jammer he, dat je je vaak zo voelt op zondag. Ik ook hoor, al zal dat anders zijn dan bij jou. Maar dat onbestemde gevoel van wachten tot die dag weer voorbij is en je “gewoon” weer aan het werk kunt. Ik ga de laatste jaren ’s morgens naar de kerk ( langer concentreren gaat echt niet) en ’s middags werk ik bij de dierenambulance. Als dat niet meer zou kunnen zou ik ander vrijwilligerswerk zoeken. Dat doe ik zonder gewetensbezwaren. En de dag vliegt om. Ik weet dat jij niet makkelijk contact legt, maar is een bezoekje aan een oudere geen idee? Met een half uurtje zijn ze al tevreden en de meesten zijn gek op honden, dus Torre kan vast wel mee.
    Groetjes, Wies.

    1. Jan Jaap

      Ha zus,

      Ik ben een tijdje buddy geweest van een oude vrouw, maar dat viel me niet mee….
      Maar vrijwilligerswerk doen op zondag is op zich wel een goede suggestie. Ik denk er over na.

Geef een reactie

