Bij de kapper


Het was weer tijd voor mijn 6-wekelijkse knipbeurt. Op de leeftijd van 48 jaar groeit het bovenop mijn schedel nog altijd weelderig en is de kleur nog steeds diepbruin, zonder ook maar een spoor van grijs.

Tegen twaalven arriveer ik bij kapsalon Mady. De brandende vraag op zo’n tijdstip is dan altijd: 

Zeg ik ‘Goedemorgen’ of ‘Goedemiddag’ als ik de zaak betreed??

Ik houd het maar op goedemorgen, wordt op dezelfde manier terug gegroet en ben gelijk aan de beurt. De echte moeilijkheid begint met name daar op dat moment en heeft alles te maken met sociale omgang en de problemen die ik daarmee heb. Heel concreet: ik zit daar in die nepleren kappersstoel en ik zwijg – simpelweg omdat ik geen prater ben. Een goede reden en toch voel ik me schuldig: ik ben saai en ongezellig en zit daar maar wat passief te zitten, terwijl anderen klanten voluit praten.

Wat betreft de kapster die mij onder handen neemt, zijn er 2 mogelijkheden:

1. ze zwijgt eveneens. Het resultaat: een ongemakkelijke stilte, een soort cocon van zwijgen om me heen die vreemd en bijna niet-menselijk aandoet, al schieten menselijke woorden tekort om te omschrijven hoe ik me voel op zo’n moment.

2. ze praat tegen me: over dingen die me nauwelijks interesseren of me niet aangaan. Ik voel me verplicht om belangstelling te veinzen en om te reageren op haar verbale kunsten, maar zit ondertussen heel krampachtig in die stoel te wensen dat ze alsjeblieft opschiet met knippen, zodat ik naar huis kan.

Zowel 1. als 2. zijn moeilijk en vervelend, maar andere opties zijn er helaas niet. Het scheelt natuurlijk wel dat een gemiddelde knipbeurt niet langer duurt dan zo’n vijftien minuten. Mijn beproeving gaat gelukkig vrij snel voorbij.

Het nieuws van twaalf uur meldt de zelfgekozen dood van een bekende Nederlander en mijn dame stopt even met het bewerken van mijn hoofd om te luisteren. Hij was depressief, zegt de nieuwslezer en de kapster weet te vertellen dat hij daar zijn hele leven al last van had. Een vlucht in de dood van een wanhopige man. Mijn helden vluchten in whisky of, in the best case scenario, in het geloof zoals Johnny Cash deed. Hij vond er vrijheid en verlossing van zijn verslavingen en depressies en maakte daarna de mooiste muziek.

De kapster is klaar en wat volgt is het gebruikelijke ritueel van bril opzetten, in de handspiegel kijken die achter mijn hoofd wordt gehouden, goedkeurend knikken en mompelen dat het prima is, zo. Vijftien euro afrekenen en even later sta ik weer buiten. Tot over een week of zes.

3 gedachtes over “Bij de kapper

  1. maia

    Herkenbaar 🙂 ik ben ook slecht in zulke kletsepraatjes, bij de kapper gaat het altijd over het weer, over feestdagen en vakanties. Als ik daar om mij heen kijk, lijkt het wel of iedereen een persoonlijke band heeft met de kapper die hun haar knipt, ik snap er ook geen bal van. Maar ik probeer braaf (en zwetend) mee te doen. Ene keer gaat het me trouwens wel makkelijker af als de andere keer.

    Het lekkerst is als er naast de knippende kapper nog een andere kapper een klant staat te knippen. Dan kunnen die twee mooi samen praten 😉

    1. Ik kom gelukkig nooit bij een kapper. Mijn vrouw gaat een keer per maand met de tondeuse over het nog aanwezige haar.

      Misschien zou je de volgende keer tegen een kapster die opteert voor mogelijkheid 1 kunnen zeggen: “Heeft u ook zo’n hekel aan kletspraatjes?”

      Wie weet wat voor geanimeerd gesprek het oplevert.

      gr. Henk

  2. Morgen wil ik bij mijn Nigeriaanse buurman binnenlopen.
    Mijn laatste restjes haar en 10 euro zal ik achterlaten.
    Onverstaanbare schallende preken en luidruchtige meertalige gospels zal ik van grote videoschermen aanhoren.
    Ruimte voor praten is er dan niet.
    Maar voor de komende 6 weken zal ik ’s morgens weer snel zonder te kammen of borstelen de deur uit kunnen.
    Wel groeten wij elkaar elke middag als ik langs zijn zaak naar huis fiets.
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

Geef een reactie

