Home » Bang voor mensen » Blikken kunnen doden

Blikken kunnen doden


Als blikken konden doden…. is een bekende uitdrukking. Het betekent: iemand kan je zo kwaad of vijandig aankijken dat het maar goed is dat zijn oogopslag geen wapen is, want anders….

Ik word nogal eens geconfronteerd met starende, negatieve blikken van andere mensen – buiten op straat in het voorbijgaan, terwijl ik de hond uitlaat, of als ik in de auto zit en een mede-weggebruiker naar me zie kijken. Die blikken kunnen scherp als een scheermes zijn, veelzeggend vaak – ze vertellen mij dat die die ander me afwijst, me niet moet, mij in feite verwerpt als mens.

Waar ligt het aan dat mensen op die manier naar mij kijken? Ik weet het niet. Wijkt mijn uiterlijk sterk af van dat van al die anderen, heb ik een vreemd gezicht, zie ik er soms uit als een watje, deugt mijn brilmontuur niet, ben ik…..?

Maar wat ik op die pijnlijke momenten altijd weer ontdek, is: blikken kunnen wel degelijk doden. Ze zuigen alle leven uit me en maken me depressief; ze benemen me elke moed om door te gaan en verpesten mijn dag. Ze zorgen ervoor dat ik het liefst op bed wil gaan liggen om nooit meer op te staan.

Blikken kúnnen doden. Wat jammer dat de meeste mensen dit niet beseffen of er zich niet om bekommeren.

3 thoughts on “Blikken kunnen doden

  1. Ik zie die blikken ook Jan Jaap. Maar ik heb ontdekt dat ze haast nooit wat zeggen over mij, maar alles over de blikker. Ze zijn niet persoonlijk. Veel mensen laten gewoon hun kijk zien. Ik geef al jaren tegengas door zowel bekende als onbekende voorbijgangers vriendelijk te groeten. En soms zie ik dan mensen opfleuren. Je kunt het niet zien Jan Jaap, maar nu groet ik jou ook op deze wijze. Gr. Henk 🙂

    • Het is waar: als je vriendelijk reageert, blijkt die persoon tegenover je vaak de kwaadste niet te zijn.
      Ik ben helaas echter vaak te ‘geblokkeerd’ voor zo’n open reactie, of gewoon niet snel genoeg.

  2. Ben het helemaal eens met Henk Blijderveen, het zegt meestal alleen iets over diegene die zo kijkt. Maar als je zelf kwetsbaar bent, zelf slecht over jezelf denkt kun je het enorm op jezelf betrekken.

Geef een reactie

