Regen en buxus


In de stromende regen naar een kwekerij in Boskoop afgelopen maandag, om tweeduizend buxus-struiken op te halen die de baas voor een prikkie op de kop getikt had. Autoruiten die onderweg voortdurend beslaan en zich maar moeilijk laten ontwasemen. Mijn ruitenwissers maken overuren, het geluid dat ze maken, werkt op mijn zenuwen. Extreem druk overal, want iedereen pakt natuurlijk de auto bij zulk hondenweer. Mensen met haast om me heen, iedereen wil zo snel mogelijk op zijn of haar werkplek zijn. Ik wil eigenlijk alleen maar naar huis.

Op de plek van bestemming is het glijden en glibberen over kletsnatte Boskoopse veengrond. De planten zo snel mogelijk opladen en daarna terug naar de boomkwekerij in Wassenaar, om daar de buxus op te potten. Opnieuw regenpak en laarzen aan, want het hoost nog steeds. Een aanhanger fungeert als werktafel, zakken potgrond worden open gesneden en leeggestort op de aanhanger. Zwarte plastic potten vullen we met een bodempje potgrond, plant er bovenop, potgrond bijvullen tot de rand en vervolgens stevig aandrukken. Plant aan de kant zetten en volgende.

Vele handen maken de klus makkelijker, al is het voor mij altijd weer wennen, samenwerken met anderen. Ik loop figuurlijk gesproken op mijn tenen, ben vrijwel constant gespannen en probeer te vluchten in het werk. Aan de gesprekken tussen de collega’s neem ik geen deel, alleen als ik rechtstreeks wordt aangesproken, zeg ik wat.

Gelukkig wordt het in de loop van maandag min of meer droog. Op dinsdagmiddag zijn de potten op en hebben we op een paar honderd planten na, alle buxus opgepot en uitgezet op de kwekerij. De collega’s gaan terug naar hun reguliere werk bij de hoveniers afdeling van het bedrijf, ik blijf over met mijn vaste maat Jan. De overgebleven buxus willen we in de volle grond planten, maar woensdag komt het daar niet van. Prima, dan doen we het donderdag. Het is eigenlijk mijn vrije dag, maar samen uit, samen thuis, dus ik spreek met Jan af om samen op donderdagochtend het klusje af te maken.

Komt niks van: donderdag regent het nog harder dan maandag, dus we stellen het uit tot vrijdag. Er openbaart zich ook een kleine lekkage bij mij thuis in de hal, dus ik bel mijn klusjesman. Hij zal binnenkort langskomen om het te repareren.

Op vrijdag belt Jan: de kwekerij is een zwembad, dus de planten blijven staan tot volgende week. Verdrogen zullen ze niet bij zulk weer…..

Een gedachte over “Regen en buxus

  1. Gisteren moest ik een preitje uit mijn volkstuin halen. Slurpend probeerde hij de blubber vast te houden om te kunnen overleven en te wachten op drogere tijden. Ik kan me voorstellen Jan Jaap, dat het met het weer van de afgelopen dagen niet plezierig voor je moet zijn geweest. Maar ik beloof je beter weer! Dinsdag en woensdag gaan fraaie dagen worden. Dagen waarop jij en je buxussen blij zijn dat ze buiten mogen zijn.

    Gr. Henk en een heel goed weekend.

Geef een reactie

