Home » Buiten in de natuur » Vrijdag

Vrijdag


Grasmaaien en gierzwaluwen

Naar mijn volkstuin geweest op ‘Tuinpark Zonnegaarde’, zoals ons complex sinds kort heet. Het is er rustig – veel tuinbezitters zijn nog met vakantie, denk ik. Heerlijke rust: geen schelle stemmen, geen harde Haagse accenten, alleen mijn eigen stem als ik iets tegen mijn hond zeg.

Ik maai het gras en knip de kantjes bij; de rozen die ik laatst terug gesnoeid heb, lopen al weer uit, dat belooft een tweede bloei binnenkort. Ik hoor trouwens weinig vogels meer: de drukte van het voorjaar heeft plaats gemaakt voor de rust van de zomer. De jongen zijn uitgevlogen, de biologische plicht is vervuld. Sommige soorten maken zich alweer op om te vertrekken naar het zuiden, las ik laatst op natuurbericht.nl De gierzwaluwen bijvoorbeeld, die op mooie zomeravonden een spoor trekken door de lucht achter mijn etagewoning in de stad, schijnen al heel vroeg terug te keren naar Afrika.

De zon verdwijnt achter de wolken. Ik heb een boek bij me, maar besluit om naar huis te gaan. Lezen kan thuis ook. Later die dag trap ik mezelf in het zweet op mijn recent aangeschafte hometrainer. Ik zet het ding altijd voor de tv om het fietsen wat minder saai te maken, maar het blijft toch elke keer weer een opgave, kilometers maken op zo’n apparaat. Maar ja, het is wél mijn gezondheid!

One thought on “Vrijdag

Geef een reactie

