Home » Dingen van alledag » Dinsdag

Dinsdag


Mijn oren uit laten spuiten, op het matje bij Vrouwe Justitia en uit bed gebeld door een Surinaams vrouwtje

Mijn linkeroor zit al dagen dicht en het andere voelt ook niet goed – maar even na laten kijken bij de dokter. Als ik op zijn website het telefoonnummer wil opzoeken, blijkt dat hij met vakantie is. De waarnemend arts staat eronder vermeld. Een vreemde dokter in een vreemde praktijk met een vreemde assistente. Als dat maar goed gaat.

Het gaat goed – ik wordt netjes van mijn probleem afgeholpen en verlaat de praktijk zonder kleerscheuren en met schone oren. Uitdaging nummer 2: naar het kantongerecht voor de behandeling van mijn zaak. Ik kreeg ruim een jaar geleden 90 euro boete voor het los laten lopen van mijn hond op een plek waar dit niet toegestaan is. In ambtelijke taal heet dat: ‘Als eigenaar en/of houder van een hond deze hond heeft laten verblijven en/of laten lopen op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats en/of zandbak en/of speelweide en/of op een andere door het college van B en W aangewezen plaats.’ Negentig euro is belachelijk veel voor zoiets, vind ik – dus een bezwaarschrift geschreven. Een jaar niks over de zaak gehoord, maar Vrouwe Justitia is me niet vergeten en vandaag moet ik komen opdraven.

Eén rechter, de Officier van Justitie en een griffier. Ik mag plaats nemen achter een tafeltje voorin de zaal. Naam en adres worden gecontroleerd en daarna wil de rechter alles van me weten. De Officier wil niks weten van verlaging of kwijtschelding van de boete – wie zijn billen brandt, moet maar op de blaren zitten. Uiteindelijk is de rechter coulant: hij legt de straf voorwaardelijk op, met een proeftijd van twee jaar. Ik heb 90 euro bespaard.

Met een goed gevoel spoed ik mij daarna naar het werk. Onkruidbestrijding, net als gisteren. Tegen vieren ben ik het schoffelen zat en laad de hond en mezelf in de auto om huiswaarts te keren. Daar blijken klussers bezig te zijn met de verbouw van de etage beneden me en ze gaan door tot tien uur ’s avonds. Geluidsoverlast en als gevolg daarvan stress bij mij. Dit zou verboden moeten worden. Zal ik de politie bellen?

Ik ga om kwart over tien slapen met oordopjes in, voor alle zekerheid. Tegen elven wordt ik wakker geblaft door de hond. Er staat iemand buiten voor de deur en die iemand belt meerdere malen aan. Alsof er brand is. Ik spoed me in pyjama naar beneden, haal de deur van het slot en zie dan een oud Surinaams vrouwtje in het portiek staan die vraagt naar Michaël. Nee, Michaël woont hier niet meer, Michaël is al een paar jaar weg. Het vrouwtje gelooft me echter niet en belt aan bij de buurman. Ik keer terug naar mijn bed en doe een nieuwe poging om de slaap te vatten, maar het duurt lang voordat ik het bewustzijn verlies en wegglijd richting dromenland.


One thought on “Dinsdag

Geef een reactie

