Zelfstudie


Goed, die schriftelijke cursus waarover ik in mijn vorige blogpost al berichtte, is eindelijk gearriveerd. Het is de cursus ‘Bijbel en Christendom’ van Studieplan en hij bestaat uit ongeveer 1000 (duizend!) pagina’s tekst, oefenopgaven en opdrachten. Ik word in staat geacht om het hele boekwerk in een half jaar (!) door te werken en de lesstof erin te beheersen.

De ‘Studieplan-methode’ houdt in dat je geheel zelfstandig, zonder begeleiding van een docent, de cursus doet. Je checkt wat je onthouden hebt van de lesstof aan de hand van de vragen die elk hoofdstuk afsluiten; de antwoorden op die vragen staan achterin de map. Het voordeel van deze methode is voor mij vooral de prijs: dezelfde cursus bij de L.O.I.  – mét begeleiding – is bijna twee keer zo duur (Studieplan is blijkbaar de ‘low-budgetdochter’ van L.O.I., gezien het feit dat beiden dezelfde studiepakketten aanbieden).

De titel van de cursus zegt natuurlijk alles over de inhoud en behoeft nauwelijks enige toelichting. Het gaat over het ontstaan en de ontwikkeling van het christendom als aparte godsdienst en de rol die de bijbel daarbij speelde en speelt als heilig boek. De belijdenis ‘Jezus is HEER’ is hierbij een belangrijk uitgangspunt en misschien wel de kern van het verhaal.

Ik heb gistermiddag een klein beginnetje gemaakt met hoofdstuk 1. Complicerende factor: de benedenbuurman is net begonnen met een verbouwing van zijn appartement. Veel getimmer, geklop, gebeuk en andere storende geluiden – alles uit de categorie ‘kleine ergernissen’ waarover ik al eerder schreef. Als de zon schijnt kan ik misschien de map meenemen naar mijn volkstuin en daar, te midden van de vogels, de bloemen en de bijen, gaan studeren. Een ding is in ieder geval zeker: ik hoef me voorlopig niet te vervelen!

Een gedachte over “Zelfstudie

Geef een reactie

