Home » Autisme-PDD/NOS » ‘Citaat van de week’

‘Citaat van de week’


‘HET VERGT MOED EN WIJSHEID OM TE BESEFFEN DAT KWALITEIT VAN BESTAAN BELANGRIJKER IS DAN MAATSCHAPPELIJK FUNCTIONEREN.’

(Tistje op zijn weblog: http://tistje.wordpress.com/2010/07/05/onder-druk/)

‘Kwaliteit van bestaan’ = kiezen voor jezelf, desnoods ten koste van een ander. Hier is inderdaad, naast wijsheid, veel moed voor nodig en schuldgevoelens verhinderen het vaak. Je voelt je schuldig als je voor jezelf kiest, je hebt het gevoel dat je een egoïst bent, een waardeloos iemand. Dus je hobbelt door in de weg van plichtsbesef en plichtsbetrachting – in mijn geval in een baan die helemaal niet beviel, in werk dat ik met tegenzin deed…..

…..tot het echt niet meer ging en ik me ziek meldde. Ik koos uiteindelijk voor mezelf. De diagnose PDD-NOS korte tijd later zorgde voor meer zelfacceptatie bij mij en ander – gesubsidieerd – werk. Drie dagen in de week op een boomkwekerij, het UWV vult mijn salaris aan tot 38 uur. En het gaat goed tot dusverre. De kwaliteit van mijn bestaan is aanzienlijk verbeterd – met behulp van overheidsgeld en daar voel ik me nauwelijks schuldig over, want het is zoals het is.

Er is trouwens niet alleen moed en wijsheid nodig voor deze keuze, maar ook tijd, HEEL VEEL TIJD. Ik was 46 toen alles veranderde. Toen pas kon ik voor mezelf kiezen. Jammer van al die – voor mijn gevoel verspilde – jaren ervoor, maar terugkijken heeft geen zin, je moet verder. Bij de dag leven is vaak nog het beste. Maak wat van dit moment, de morgen zal voor zichzelf zorgen.

2 thoughts on “‘Citaat van de week’

  1. Ik denk dat er gradaties van voor jezelf kiezen bestaan. Soms moet je voor jezelf kiezen om verder te kunnen. Het andere uiterste is het pure egoïsme.

    De eerste keuze kan een mens positief veranderen. Het egoïsme heeft enkel een negatieve invloed.

Geef een reactie

