Donderdag 24/06 – op de volkstuin


Half elf en alles rustig op Zonnegaarde – nog wel. Omgevingsgeluiden storen niet: een koerende houtduif, een vliegtuig hoog boven me, het gemurmel van de stad op de achtergrond. Het is warm, maar een klein windje houdt het draaglijk. Hier aan de kust, de Zuid-Hollandse kust….

Alles rustig in mijn hoofd, ik voel me tamelijk goed. Ik zet de tuinstoel op het gazon en pak de krant, terwijl de wereld om me heen aan het werk is.

De hond graaft gaten, onvermoeibaar. Te zien aan de gaten in de bladeren van sommige hosta’s, begint de slakkenpopulatie zich te herstellen van de afgelopen winter. Niet vergeten om straks korrels te strooien.

De bruidsbloem bloeit. De rozen zitten vol in knop. De brandende liefde is opnieuw opgekomen – een tweejarige plant die ik jaren terug gezaaid heb en volgens de regels van de plantkunde na de bloei in het tweede jaar had moeten afsterven. Tart alle natuurwetten, tart de dood.

Als ik na enige tijd uitgelezen ben, geeft ik de planten water en schoffel onkruid weg. Een voordeel van de droogte is natuurlijk dat het onkruid minder snel kiemt en groeit, al geldt dit helaas ook voor de andere planten.

De overbuurvrouw arriveert met kleinkind. Surrogaat-moeder, de echte mama verdient een inkomen voor zichzelf en haar kind. De vader lijkt niet te bestaan. Kleinkind jengelt, oma probeert te sussen maar het wordt alleen maar erger. Ik ben inmiddels uitgeschoffeld en verhuis mijn stoel naar een plek achter het kasje waar ik minder last heb van buurvrouw en kind.

bruidsbloem
brandende liefde
2 gedachtes over “Donderdag 24/06 – op de volkstuin

  1. Ik ben gisteravond toch maar begonnen met het begieteren van mijn groentenbedjes. Zes stuks van 5 bij 1,5 meter. 7,5 m2 per stuk. Ik heb becijferd dat 2 gieters van 10 liter overeenkomen met een kleine 3 mm water. Heb dus 12 gieters uitgebroest. Vanavond doe ik hetzelfde in de hoop weer wat groei in mijn tuintje te krijgen.

    Gr. Henk

Geef een reactie

