Kleur je leven (2)


Twee maanden geleden ben ik begonnen met de internetcursus ‘Kleur je leven‘, bedoeld voor mensen met licht-depressieve klachten. Ik heb daar indertijd over geschreven op deze weblog: https://janjaap01.wordpress.com/2010/04/20/kleur-je-leven Inmiddels ben ik 8 lessen verder en de cursus zit erop.

En nu? Wat heb ik er van geleerd en hoe ga ik dat geleerde toepassen in mijn leven? Moeilijk, moeilijk. Ik ben iemand die snel vergeet en snel weer terugvalt in oude, ingesleten patronen.

Kleine dingen misschien. De plezierige activiteitenlijst die ik als huiswerkopdracht moest maken, hangt uitgeprint in mijn keuken en ik sta er regelmatig bij stil. Ik besef nu meer dan ooit dat dingen ondernemen vaak een probaat middel om somberheid en depressie te verdrijven. Wandelen, fietsen, een fijn boek lezen, naar muziek luisteren, tuinieren, bloggen……Beter, véél beter dan bankhangen en blijven piekeren.  Ik ben bang voor verveling omdat ik weet hoe ik me dan voel; ledigheid is ook nog altijd het oorkussen van de duivel.

Assertief zijn – om mezelf goed te voelen moet ik volgens de cursus assertief en niet passief zijn. Moeilijk, als dat passieve bij je ingebakken zit en je altijd maar weer de neiging hebt om in je schulp (terug) te kruipen. En toch ga ik het proberen: ja zeggen als het ja is, beleefd nee zeggen als het nee moet zijn. Proberen om voor mezelf op te komen. Het zeggen als het echt niet gaat.

‘Niet-helpende gedachten’ ( zo worden in de cursus negatieve, sombere gedachten genoemd) moeten vervangen worden door ‘helpende gedachten’. Positief denken dus. Probleem: ik zit vaak gevangen in mijn eigen negativiteit en kom er niet uit. Willoos en krachteloos overgeleverd aan mijn gevoelens in die onzalige momenten. En toch wil ik proberen om dit te onthouden en toe te passen. Bijvoorbeeld als ik op straat weer eens het gevoel heb dat mensen/passanten mij met hun blik de grond in proberen te boren. Zelfvertrouwen is essentieel, ik moet meer zelfvertrouwen krijgen. Ik moet positief denken, ik moet….

En verder kreeg ik in de cursus anti-piekertechnieken aangereikt: de gedachten STOP techniek,  afleiding zoeken en het piekerkwartier. Ik heb de eerste techniek geprobeerd: roep eerst hard STOP! om het piekeren een halt toe te roepen, denk daarna aan leuke dingen en gebruik helpende gedachten hierbij. Ik moet zeggen: tot nu toe hielp het niet veel, sommige dingen/gedachten blijven terugkomen, ook al probeer je ze te verdringen. Afleiding zoeken helpt dan toch beter. En dat dagelijkse ‘piekerkwartiertje’: tja……

Dat was het eigenlijk wel zo’n beetje. Al met al een redelijk goede cursus en lekker dicht bij huis, geen duf leslokaal met irritant aanwezige mede-cursisten en een overdreven opgewekte cursusleiding. Alleen mijzelf en de computer en verder niemand. Ideaal voor iemand als ik.

Geef een reactie

