Home » Autisme-PDD/NOS » Iedereen

Iedereen


Iedereen is uniek, maar sommigen unieker. Iedereen mag zeggen wat hij wil, zolang ‘t maar niet in gaat tegen wat iedereen wordt verondersteld vanzelfsprekend te vinden.

Iedereen is mens, maar sommigen worden menswaardiger behandeld. Iedereen erkent de mensenrechten, maar alleen deze die het eigen voortbestaan niet in gevaar brengen.

Iedereen is autistisch, maar niet iedereen voldoet aan de diagnostische voorwaarden of is er zich van bewust dat autisme alles doordringend en niet incidenteel is.

Iedereen is rijk, maar sommigen hebben de vrijheid om te bepalen waar ze zijn, met wie en wat ze daar doen.

Iedereen is slim, maar sommigen twijfelen daar aan wat zichzelf betreft

Iedereen is psycholoog, maar sommigen moeten daarvoor gaan studeren en hebben de drang het te willen bewijzen met de nodige reserve en afstandelijkheid of tonen met jargon en een papiertje.

Iedereen is psychiater, maar sommigen hebben gefaald in het cliënt-zijn en moeten noodgedwongen verder leven in hun waanbeeld van deskundige.

Iedereen is opvoeder maar sommigen menen in plaats van zichzelf, waar vaak nog heel wat werk aan is, ook anderen te moeten opvoeden, soms mensen die ze ‘onderontwikkeld’ of ‘karaktergestoord’ noemen.

Iedereen heeft een verstandelijke handicap, maar de meesten achten hun eigen intelligentiehiërarchie superieur.

Iedereen heeft werk, maar de meesten vinden dat voltijds betaald werk superieur is en alle andere werk inferieur. Iedereen heeft het lastig, maar sommigen erkennen elkaars inspanningen en vinden die van anderen niet ter zake doende.

Iedereen staat open voor anderen, behalve zij die niet tot hun eigen belevingswereld behoren. Iedereen denkt als ‘ik’ te bestaan, maar volgens zij die werkelijk autonoom kunnen bestaan is dat belachelijk, want iedereen klit samen in die zachte sociale moederkoek. Vandaar dat iedereen niemand is en autonomie meestal een illusie.

Ik zeg: ik wil niet spreken over iedereen. Ik ken iedereen niet en ik ken niet iedereen.

Laat het ons hebben over ons. Jij en ik. Hoe wij tegenover elkaar staan. Met onze mond vol tanden (excuus aan de tandelozen onder mijn lezers). En dan nog: over jou kan alleen jij iets zeggen. En over mezelf heb ik eigenlijk niet teveel te vertellen.

Ik zeg ook: alles wordt duidelijk als wie wil weten wat ik denk naar mij leert luisteren. Verder niets.

(Overgenomen van Tistje – tistje.wordpress.com)

Geef een reactie

