Home » Ik lees » Mijn boeken top 5

Mijn boeken top 5


Nog nooit iets over boeken geschreven op deze weblog, terwijl lezen toch een belangrijk deel van mijn leven is. De komende tijd hoop ik dit goed te maken en deze blogpost is een eerste aanzet daartoe.

Ik heb een tamelijk brede smaak wat boeken betreft. Literatuur en lektuur: het mag allebei, als het verhaal maar echt is, als de schrijver maar werkelijk iets te zeggen heeft, iets dat je raakt. Lezen is ook een emotie, net zo goed als schrijven.

Welnu, het leek me een aardig idee om een top 5 samen te stellen van mijn favoriete boeken en dan later iets dieper in te gaan op deze hoogstandjes van schrijfkunst. Om dit te realiseren een tijd voor mijn boekenkast gestaan, boeken gepakt en weer teruggezet, gewikt en gewogen en uiteindelijk vijf titels geselecteerd. Dit zijn ze:

1. In de ban van de ringJ.R.R. Tolkien

2. De weg – Cormac McCarthy

3. Blauwe wegen – William Least Heat Moon

4. In de schaduw van Byzantium – William Dalrymple

5. De eeuw van mijn vader  – Geert Mak


Vier van de vijf boeken zijn reisverhalen, realiseer ik me nu pas. Reizen als opdracht (1), als metafoor voor de wereld waarin we leven (2), als een soort vlucht voor de realiteit (3) en als een zoektocht naar het verleden (4). De vijfde titel gaat net als nummer vier over vroeger, maar dan in een andere vorm, als pure geschiedschrijving.

Later meer.

Geef een reactie

