Bloeiende kastanjes in Den Haag


De kastanjes bloeien! Ik reed vanmiddag langs een aantal monumentale exemplaren op de Koninginnegracht, die nu alle getooid zijn met witte kaarsen. Mooi, erg mooi. Ook op diverse andere plekken in mijn stad zijn ze te bewonderen. Nogal wat kastanjes hebben de afgelopen jaren als gevolg van de bloedingsziekte het loodje gelegd, maar gelukkig zijn er in Den Haag nog genoeg over.

Ik las toevallig net vanavond dat de gemeente plannen heeft om een tunnel aan te leggen onder de Koninginnegracht, waarvoor bovengenoemde kastanjes dan gerooid zouden moeten worden. Wat een verlies. Zal ik een handtekeningenactie beginnen?

Er zijn trouwens ook kastanjes die rood/roze bloeien. Aan het eind van mijn straat staat er een, op het pleintje achter de groentekraam. Als hij in bloei staat vind ik hem minstens zo mooi als de ‘gewone’ witte.

2 gedachtes over “Bloeiende kastanjes in Den Haag

  1. Die rode zijn mooi, maar toch vind ik de witte mooier. Ze doen me aan mijn jeugd denken. Dan liep ik altijd door een kastanjelaan naar de lagere school. Die rode kastanje geeft trouwens geen vruchten, wat hem veiliger maakt om langs wegen te planten.

    1. Jan Jaap

      ‘Goede jeugdherinneringen…..die neem je mee zolang je verder leeft’ (Boudewijn de Groot).
      Hoe ouder je wordt, hoe meer het verleden terugkomt. Dat heet reminiscentie, geloof ik.

Geef een reactie

