Mijn maandag


Om kwart over zes begint de wekkerradio muziek en informatie uit te spuwen. Ik verdraag het tot het nieuwsoverzicht van half zeven en dwing mezelf dan om op te staan. De hond is zoals altijd blij me te zien en mag, als ik me aangekleed heb, mee naar buiten. Daarna ontbijt in de keuken, staande bij het aanrecht – een geroosterde boterham met kaas, een glas jus d’orange, Goedemorgen! ontbijtdrank en een kop koffie.

Met hond, tas en ochtendkrant de auto in. Het is ruim een half uur rijden naar de boomkwekerij en de zon komt al op. Zonneklep naar beneden en een lichte blijdschap over het buiten mogen werken onder deze omstandigheden.

Op de werkplek nog snel een tweede kop koffie en daarna aan de arbeid. Planten aanbinden langs een stokje – een vervelend karweitje, maar de vogels zingen en de zon schijnt. Ik hoor een koekoek in de verte, de eerste dit jaar. De hond ligt toe te kijken en geniet op zijn manier mee.

Later de dag coniferen rooien met een machine. Collega zit op de machine, ik kijk toe en assisteer wanneer assistentie gewenst is. Om twee uur ’s middags zijn we klaar en mag ik naar huis. Een vroegertje. Thuis geef ik de hond eten en mezelf een flinke douchebeurt. Daarna boodschappen doen bij de Jumbo. De daklozenkrantverkoper bij de ingang groet mij vriendelijk als altijd – en dat terwijl ik nooit een krantje van hem koop. Zulke mensen heb je dus ook.

De avond: warme maaltijd (vlees/groente/rijst, yoghurt met kwark toe). Koffie in de vooravond, limonade wat later. Tv-kijken, beetje lezen, beetje bloggen. Rustig in mijn hoofd, weinig tot geen vervelende herinneringen.

Rapportcijfer voor deze dag: 7

Geef een reactie

