Home » Dingen van alledag » Mijn ‘Plezierige Activiteiten’

Mijn ‘Plezierige Activiteiten’


Ik doe momenteel de internetcursus ‘Kleur je leven’, bedoeld voor mensen met lichte tot matige depressieve klachten. Ik had er iets over gelezen (op internet, natuurlijk) en vond het echt wat voor mij, zo’n tamelijk anonieme – want thuis in je veilige kamertje helemaal alleen achter je laptop – cursus. Ik ben nogal eens wat somber, gauw uit het lood (de aard van het beestje, zeg maar), en kan wel wat kleur gebruiken in mijn leven. Niet te lang erover nagedacht, mezelf opgegeven en nu ruim drie weken bezig.

En?? Een hele nuttige cursus. Goed opgezet, zeer toegankelijk en niet al te uitgebreid. Met dat laatste bedoel ik eigenlijk dat je het prima kunt combineren met een betaalde baan of andere bezigheden, het vraagt relatief weinig tijd.

In de lesstof worden handvaten aangereikt om depressiviteit te lijf te gaan. Een voorbeeld daarvan zijn de ‘plezierige activiteiten’, die in les 2/week 2 aan de orde komen. Het idee is: iemand die somber is of depressief, moet vooral niet thuis bij de spreekwoordelijke pakken neer gaan zitten, maar iets gaan doen. Actie. Opstaan en de buitenlucht in, iemand bellen, iets leuks doen, een fijn boek lezen, die ene mooie cd weer eens afluisteren, whatever, als je maar iets doet. Het geeft je een goed gevoel om iets te gaan ondernemen, je vergeet even je sores, je hebt afleiding.

Het huiswerk voor deze les was dan ook om voor jezelf een lijst met plezierige activiteiten samen te stellen. Je kon kiezen uit voorbeelden en ook zelf dingen toevoegen. De opdracht was om minstens 20 activiteiten te selecteren, maar ik kwam de eerste keer niet verder dan 10. Toen ik het later nog eens probeerde, ging het beter en kwam er al met al een hele behoorlijke lijst uit van dingen die ik graag doe/zou willen doen/van plan ben in de nabije toekomst te gaan doen. Dit is ‘m:

PLEZIERIGE ACTIVITEITENLIJST

+ even helemaal niets doen

+ verhalen schrijven

+ goed slapen

+ een boek of tijdschrift lezen

+ wandelen

+ auto rijden

+ met de computer werken

+ in de tuin werken

+ een cursus gaan volgen

+ naar muziek luisteren

+ de krant lezen

+ naar een bloeiende plant kijken

+ bloggen

+ in de natuur zijn

+ in de zon zitten

+ naar de geluiden in de natuur luisteren

+ fotograferen

‘Even helemaal niets doen’ staat bovenaan in de lijst en niet zonder reden: het is een favoriet van me. Het mooie van deze ‘activiteit’ is natuurlijk vooral dat je er niks voor hoeft te doen (sic). Het laat zich trouwens ook heel goed combineren met de activiteiten ‘goed slapen‘ en ‘in de zon zitten‘. Die laatste combineer ik op mijn volkstuin ook graag met ‘naar een bloeiende plant kijken’. Ook ‘wandelen‘, ‘in de natuur zijn’ en ‘naar de geluiden in de natuur luisteren’ gaan bij mij heel goed samen, dat maakt drie vliegen in één klap.

‘In de tuin werken’ doen ik soms voor, soms na ‘in de zon zitten’. Altijd lastig trouwens, om uit je tuinstoel overeind te komen en aan het werk te gaan. ‘Internetten’ en ‘de krant lezen‘ hebben beide met het vergaren van informatie te maken en de wens om op de hoogte te blijven wat er reilt en zeilt in this crazy old world. Internet is gratis, een krant niet, dat is voor mij een heel belangrijk verschil tussen beide bronnen van informatie en de reden dat ik geen doorlopend abonnement heb op de papieren krant. ‘Auto rijden’: tja, als je écht niet meer weet wat te doen, kun je altijd nog in je heilige koe stappen en doelloos in de rondte gaan rijden, iets wat ik eigenlijk maar zelden doe. Maar het is een activiteit, dus hij staat erbij. ‘Fotograferen’ tenslotte – ga ik binnenkort doen, als ik eindelijk die digitale camera aangeschaft heb om deze blog te verfraaien met zelfgeschoten kiekjes. Ja echt, ik ga het doen.

De rest van de lijst spreekt wel voor zich, denk ik. Als iemand nog suggesties heeft, houd ik mij aanbevolen. Je kunt niet actief genoeg zijn……



2 thoughts on “Mijn ‘Plezierige Activiteiten’

  1. Je vroeg naar suggesties Jan Jaap. Nou die heb ik. Ik kan je lijstje verdubbelen! Met dank aan je liefde voor slapen. Je zet gewoon overal voor: Dromen over.

    Dromen over helemaal niets doen. Dromen over goed slapen. Bij die laatste moet je wel oppassen dat je de wekker zet, want anders snurk je een gat in de dag.

    Gr. Henk

Geef een reactie

