Home » Tuinieren » 5 mei: vier de vrijheid op je volkstuin

5 mei: vier de vrijheid op je volkstuin


Ik moest nodig het gazon maaien en toog om die reden op mijn vrije 5e mei naar de tuin. Daar aangekomen bleek het gras zo hoog dat de Maximale Maaihoogte eigenlijk al overschreden was. Worst of all: het gras was ook nog eens nat en zoals iedere tuinman weet: nat gras maait slecht. Ik overwoog even om op zoek te gaan naar een kudde schapen, maar zag daar om praktische redenen vanaf. Mopperend in mezelf en uiterst moeizaam ploeterde ik even later voort met mijn oude handmaaier, de wieltjes slippend over het gras, telkens een aanloopje nemend voordat ik een volgende strook gras onder handen nam. Het was hard werk. Dit was geen hobby meer, dit was werk. Toen het eindelijk klaar was, had ik het even helemaal gehad met tuinieren in het algemeen en de verzorging van gazons in het bijzonder.

Daarna werd het beter. De planten bemestte ik met eigengemaakte compost, een plezierig karweitje. Het geheim zit hem natuurlijk in het woord ‘eigengemaakt’ – dat veel beter klinkt dan ‘gekocht bij het tuincentrum’ en veel meer voldoening schenkt. Daarna was het werk gedaan en liep ik met de handen in de zakken een rondje door mijn hof. Overal kleur, de magie van het voorjaar. De bergenia (schoenlappersplant) bloeide en kwam mooi uit in de border. Overal pollen betoverend blauwe vergeet-mij-nietjes. De rozen maken knoppen en het nagelkruid bloeide ook al – helder oranje, mijn favoriete kleur. Ik voelde me bevrijd.

bergenia (schoenlappersplant)

Geef een reactie

