Uit de krant – over autisme en werk


Voor veel autisten is het krijgen en daarna behouden van een betaalde baan problematisch. De communicatie met werkgever en collega’s leidt vaak tot misverstanden en irritatie: de autist wordt niet begrepen en begrijpt zelf de anderen niet. De werkloosheid onder deze groep is hoog, gesubsidieerde arbeid of vrijwilligerswerk is vaak de enigste optie die overblijft.

Maar er is hoop. ‘BELASTINGDIENST GEKNIPT VOOR AUTISTEN’, kopt een bericht in de krant van vandaag. Er zijn klussen waarin autisten juist beter zijn, zegt een psycholoog van het Centrum Autisme Volwassenen in Eindhoven. Ze heeft een onderzoek gedaan en wat blijkt: autisten hebben eigenschappen die ze zeer geschikt maken voor banen als softwaretester, archivaris of, jawel, medewerker Belastingdienst. Ze zijn trouw aan hun werkgever, gedreven, perfectionistisch en maken weinig fouten. Een autist die bij de belastingdienst aangiftes checkt, ziet waarschijnlijk bijna geen fout over het hoofd.

Ik heb zelf PDD-NOS, een pervasieve ontwikkelingsstoornis die tegen autisme aanschurkt. ‘Pervasief’ wil zeggen: ‘alles doordringend’, tot in de kern van je wezen, je mens-zijn, je leven, je beleving van de wereld om je heen. Vanzelfsprekend daarmee ook van grote invloed op je gedrag en omgang met andere mensen. Communicatie gaat moeizaam bij mij. Ik leef een beetje in een eigen wereldje, met eigen hobby’s en interesses. Geen partner, weinig vrienden. Ik werk het liefst alleen, geen collega’s om me heen, geen afleiding, geen pottekijkers.

Herken ik mezelf in het krantenartikel? Ten dele. Ik zou nooit bij de Belastingdienst willen werken: te saai – de hele dag formulieren nakijken die door vreemden ingevuld zijn, daar heb ik geen enkele affiniteit mee. Ik ben wel iemand van details. Geef mij een A4 tekst met spelfouten erin, en ik haal ze er zo uit. Dus het corrigeren van kopij op de redactie van een krant zou me wel liggen misschien. Het beroep archivaris lijkt me ook ook wel wat: orde scheppen uit wanorde, alles netjes opbergen, ordenen.

Voorlopig blijf ik echter lekker zitten waar ik zit, op de boomkwekerij in Wassenaar. De hele dag buiten, in het groen: veel beter dan zo’n kantoorbaan.

2 gedachtes over “Uit de krant – over autisme en werk

Geef een reactie

