Bang/niet bang


Ik ben niet bang voor onweer. De kans dat je in de stad getroffen wordt door de bliksem, is vele malen kleiner dan de kans om een verkeersongeluk te krijgen. Ik ben niet bang voor ziektes: ik heb een redelijk goede gezondheid en bacteriën en virussen horen nu eenmaal bij het leven. Je wordt ouder en je weerstand op den duur wat minder – nou en? Ik ben niet bang voor de Belastingdienst: ik heb niks te verbergen en sjoemel nooit bij het invullen van mijn aangifte. Ook voor de politie ben ik niet bang: ik heb geen strafblad, rijd niet extreem hard met de auto en laat slechts sporadisch mijn hond los lopen op plaatsen waar dat niet mag.

Ik ben niet bang voor mijn baas: als hij het te bont maakt, blijf ik gewoon thuis en bekijkt ‘ie het maar. Ik laat me niet meer gek maken. Voor het UWV of andere uitkeringsinstanties ben ik ook niet bang: ik ken mijn rechten en laat niet over me lopen. Ik ben niet bang om alleen te zijn. Een partner heb ik nooit gehad en ook in je eentje kun je het goed hebben. Ik ben niet bang voor spinnen of ander kruipend gedierte: spinnen zijn nuttige dieren die in ieder huis voorkomen, dat is nu eenmaal een feit.

Ik ben niet bang om alles achter me te laten en overnieuw te beginnen. Het is een uitdaging om een nieuwe start te maken en bovendien: lang ergens blijven hangen, verveelt alleen maar. Voor de nacht en het donker ben ik ook niet bang, de huilende wolven en al het andere dat buiten rondwaart, vrees ik niet.

Ik ben bang voor mezelf. Ik vrees de gedachten in mijn hoofd – die nooit stilstaande mallemolen van over elkaar heen tuimelende flarden, spinsels, woelingen en onrust. Ik vrees de impact die mijn gedachten kunnen hebben op mijn gedrag en op de manier waarop ik in het leven sta. Ik ben bang voor de dingen ik zou kunnen zeggen, de schade die ik zou kunnen toebrengen door een verkeerde opmerking, een hatelijk, kwetsend woord. Ik ben bang voor de verkeerde besluiten die ik zou kunnen nemen, waardoor mijn levenspad in de foute richting afbuigt. Ik vrees mijn autisme, mijn sociale fobie, mijn vooroordelen, eigenwijsheid, egoïsme, mijn mijzelf. Ik vrees mijn herinneringen – de dingen die vroeger niet goed gingen en die nooit meer verdwijnen uit je hoofd. Ik ben bang voor mezelf.

Ze zeggen dat angst een slechte raadgever is. Bang zijn voor jezelf is dan misschien de uitzondering die deze regel bevestigd…….Bang zijn voor jezelf is vaak goed: het maakt je voorzichtig en bewaart je voor fouten. Bang zijn voor jezelf is wijs.

4 gedachtes over “Bang/niet bang

  1. Ik ben het niet helemaal eens met je conclusie Jan jaap. Als angst verlamt, dan is dat niet wijs. Maar ik ben het wel met je eens dat angst veel over jezelf kan leren en kan vormen naar een wijs mens. En als ik het dan toch over wijsheid heb: het begin ervan is de kennis van God.

    Voel je trouwens vrij om zo af en toe iets onaardigs tegen me te zeggen. 😉 Ik verwacht dat onze digivriendschap er tegen bestand is.

    1. Jan Jaap

      Henk,

      Ik begrijp wat je bedoelt met ‘angst verlamt’. Misschien is ‘voorzichtigheid’ in dit verband een beter woord dan ‘angst’. Voorzichtig zijn bij alles wat je doet. Nog eens goed nadenken voordat je een beslissing neemt. Goed opletten waar je je voeten neerzet en welke kant je uitloopt. Dat is misschien wat ik wilde zeggen in mijn column.

      Bedankt voor je altijd lezenswaardige reacties op mijn berichten.

  2. Voorzichtig klopt, en het kan je ook voor fouten behoeden. Maar ik ben er een houte Klaas (klazin) door geworden, en zou willen dat ik die voorzichtigheid wat meer kon loslaten. Dan maar wat meer fouten maken… Helaas is dat best lastig….

Geef een reactie

