Home » Bang voor mensen » Zaterdag tuindag

Zaterdag tuindag


Japanse kers

Stralend voorjaarsweer vandaag, aan het eind van de ochtend ga ik met de hond naar de volkstuin. Ik moet het hele complex over om bij mijn eigen tuin te komen, wat ik niet prettig vind met al die mensen die onderweg mijn pad zouden kunnen kruisen. Dit keer gaat het goed, geen ongewenste ontmoetingen, alleen de overbuurman die op het laantje vlakbij mijn tuin staat te kletsen met iemand anders. Ze hebben gelukkig weinig aandacht voor me en ik kan zonder kleerscheuren passeren.

De zon komt net tevoorschijn achter de bomen aan de overkant van de sloot, mijn timing is perfect. Ik geef de viooltjes die ik vorige week geplant heb water en eet dan in het zonnetje mijn brood op. De buurman gaat zijn gazon maaien, het geratel van de handmaaier die hij gebruikt stoort me, maar hij is gelukkig snel klaar. Even rust, even stilte, ik hoor koolmezen en de alarmroep van een merel, verder weinig vogels. De hond ligt onder mijn tuinstoel, ik ben omringd door voorjaarsgroen, bovenin de takken van mijn sering beginnen paarse bloempluimen zich te vormen. Mijn Japanse kers bloeit nu volop met helderroze bloemen, de forsythia is nog vlammend geel en mijn Brunnera macrophylla (Kaukasisch vergeet-mij-nietje) kleurt helder blauw.

Brunnera macrophylla

Er ligt nog snoeihout op het gazon, maar ik breng het niet naar de stortplaats omdat ik dan weer langs de mensen moet…In plaats daarvan maak ik het wat kleiner en leg het in een ruwe richel langs de sloot. Milieuvriendelijk tuinieren is dat: egels, muizen en ander klein spul kunnen beschutting vinden onder de takken, wat ben ik toch een natuurmens!

Mijn gazon is meer mos dan gras maar geen nood, ik heb mosdoder gekocht. Ik meng het witte poeder met water en giet het uit over het oppervlak. Over een week is het mos zwart en kan ik het uitharken. Daarna opnieuw gras inzaaien, wat mest erover en dan maar hopen dat het weer een mooi grasveld wordt.

Verder is er weinig werk te doen, dus ik zoek opnieuw mijn tuinstoel op. Als de regen uitblijft, moet ik volgende week ook de andere planten water geven, zo droog is het. Barsten en scheuren in de kleigrond. Het is ook altijd wat.

Stemmen van mensen iets verderop, ik hoor een haan kraaien. Een hommel vliegt voor mij langs, op zoek naar nectar. Ik had maar twee boterhammen bij me en mijn lichaam vraagt om eten. Terug naar huis dan maar, er komen nog mooie tuindagen genoeg.

2 thoughts on “Zaterdag tuindag

Geef een reactie

