Een nieuwe baan…..


‘Welkom bij de club,’ zegt de baas en we bezegelen het contract met een handdruk. Ik heb zojuist een arbeidsovereenkomst getekend bij de firma J.T.A. van Marwijk in Leidschendam, hoveniersbedrijf en boomkwekerij. Het is de bekroning van een zes weken durende periode waarin mijn stressbestendigheid en geduld stevig beproefd werden. Niet zonder resultaat dus: de baas is tevreden over mijn inzet en tot het eind van dit jaar ben ik onder de pannen. Daarna kijken we verder.

Ik kom te werken op de boomkwekerij van de firma. De kwekerij gaat verhuizen: van de oude lokatie op een landgoed in Wassenaar, naar een nieuwe plek in de polder een eind verderop. Een deel van de planten op de oude stek is verkocht en moet gerooid en transportklaar gemaakt worden. Een ander deel gaat naar de polder en wordt daar opnieuw uitgeplant, samen met een grote hoeveelheid jong plantgoed. Werk zat dus.

De baan is voor 28 uur in de week, dus ik hoef niet gelijk full-time aan de slag en houd tijd over voor mezelf. Vanuit de W.W. krijg ik een aanvullende uitkering voor 10 uur in de week. Bij elkaar opgeteld is het waarschijnlijk net genoeg om van te leven. De knoop doorgehakt. Weer aan het werk, na bijna twee jaar thuis gezeten te hebben, eerst wegens ziekte, later werkloos.

Mijn vorige baan was in de glastuinbouw: een teeltbedrijf van paprika’s in Nootdorp. De hele dag paprika’s oogsten in een kas, telkens dezelfde handeling alsof je achter een lopende band in een fabriek staat: paprika pakken, afsnijden en in je bak leggen, daarna de volgende paprika, de volgende, de volgende…. Saai, lange dagen maken, geen uitzicht op ander werk, moeite in de omgang met collega’s. Ik werd depressief en meldde me ziek, na ongeveer een jaar ziek thuis zitten werd mijn contract ontbonden en kwam ik in de W.W. Ongeveer in dezelfde periode kreeg ik bij PsyQ de diagnose PDD-nos, wat de deur opende voor gesubsidieerd werk wegens een ‘arbeidshandicap’. De baan die ik nu heb gekregen is daar het resultaat van: 60% van mijn loonkosten neemt de overheid voor zijn rekening, wat natuurlijk een belangrijke stimulans betekende voor mijn werkgever om mij een contract aan te bieden.

En als het nu maar goed gaat, als ik het maar niet verpest. Altijd die spanning op de achtergrond. Met mijn autistische stoornis en sociale fobie is omgaan met collega’s en werkgever niet mijn sterkste kant, al gaat het tot nu toe vrij goed. Je kunt niet meer dan je best doen, maar soms is zelfs dat niet genoeg. Niets zo moeilijk als de omgang met andere mensen en fouten liggen altijd op de loer. Ik kan slecht tegen onverwachte situaties en plotselinge veranderingen: ineens ander werk moeten doen, samenwerken met een andere collega, hoge werkdruk en meer.

5 gedachtes over “Een nieuwe baan…..

  1. Pim

    Jan Jaap, heel veel succes met je nieuwe werk.
    Ik hoop dat het goed voor je uitpakt ondanks de soms wat
    moeilijke omstandigheden.
    Goed dat je weer in het arbeidsproces zit ook al lijkt dat soms een
    slavenleven.
    Veel sterkte!
    Pim

  2. Jan Jaap, ik waag het erop: Gefeliciteerd!

    Ik weet niet of jouw baas empathisch is, maar wellicht is het een idee om je artikeltjes eens te laten lezen. Krijgt hij wat inzicht in je zieleroerselen en kan hij gelijk je veelzijdigheid aanschouwen!

    Gr. Henk

  3. wies

    Een beetje een late reactie, want heb weinig achter de computer gezeten. Toch fijn dat je deze kans krijgt en een baan in de buitenlucht. Ik wens je veel succes. Mag Torre nog steeds mee?

Geef een reactie

