Dierenlief(de) en -leed


foto: Janny Buter

Dierenliefde: het straalt van bovenstaande foto af. De hond heet Torre en is van mij. De vrouw is een kennis die net als ik veel van honden houdt en dat is te zien.

Ik heb deze hond nu ruim een jaar en zou hem voor geen goud weer willen missen. Hoe je je als mens kunt hechten aan een dier! Het is in dit geval een hond, maar het had net zo goed iets anders kunnen zijn, een poes, een konijn of een cavia. Of vogels.

Vroeger, lang geleden had ik twee parkieten. Als ik thuiskwam uit mijn werk deed ik het deurtje van de kooi open en mochten ze vrij rondvliegen in de kamer. Soms kwamen ze bij je zitten, op de rugleuning van de bank of op je schouder. Op een kwade dag lag lag er eentje gestrekt op de bodem van de kooi, met zijn pootjes omhoog. Zo dood als een dode parkiet maar zijn kan. Ik had er verdriet van, ook al was het maar een vogeltje.

Terug naar de hond. Torre was een Spaanse zwerfhond, geadopteerd door een Nederlandse stichting die hem met foto en beschrijving op Marktplaats zette. Ik vond het een leuk hondje, reageerde op de advertentie en mocht hem een aantal weken later afhalen op Schiphol, waar hij arriveerde met een vlucht uit Alicante.

En nu zorgt hij voor gezelligheid in mijn eenpersoons huisje. Breekt de saaiheid, het alleen-zijn. Super aanhankelijk, speels, wil graag naar buiten, vindt het geweldig om met de auto ergens naar toe te gaan. Dierenliefde ontmoet mensenliefde. Hij geeft mij meer dan ik hem terug kan geven.

Iets heel anders. Gezien op tv deze week: Staatsbosbeheer laat honderden edelherten en andere dieren creperen van de honger in de Oostvaardersplassen, omdat bijvoederen onnatuurlijk is. De arme beesten hebben al vanaf januari niks meer te eten, teren in op hun reserves totdat er niks meer in te teren valt en sterven dan een trieste dood. In de reportage zag je een uitgehongerd hert met zijn laatste krachten het water in wankelen om te drinken, daar omvallen en verdrinken. Dierenleed, gesanctioneerd door de overheid die afgaat op de adviezen van een wetenschappelijke commissie. Alleen maar omdat een aantal mensen de schijn wil ophouden dat we nog echte natuur hebben in Nederland. Paradoxaal: Staatsbosbeheer beschermt de natuur en laat tegelijkertijd heel bewust 800 dieren in een natuurgebied creperen.

Misschien is het een idee om een aantal van die ‘natuurliefhebbers’ op te sluiten in een kooi met alleen een fles water, zodat ze zelf gaan voelen wat het betekent om honger te lijden. Gerda Verburg, de verantwoordelijke minister, mag wat mij betreft ook meedoen. Hopelijk doet de volgende minister van LNV iets aan deze dierenmishandeling, dan heeft de val van het kabinet in ieder geval zin gehad….

Een gedachte over “Dierenlief(de) en -leed

  1. Hoi Jan Jaap. Nog bedankt voor je reactie op rentmeesterschap. Vreemd genoeg ziet het spamprogramma jouw reactie zo af en toe als spam. Zag het wat laat, sorry. Heb je reactie zojuist erop gezet. Weet dat ik in mijn sas ben met je reactie!

    Wat betreft de hond kan ik helemaal met je meevoelen. Een tante van mij zei altijd; “Je stopt er een dubbeltje aan liefde in en krijgt er een kwartje aan liefde voor terug.” En zo is het. Je kunt ze een keer afblaffen zonder dat ze je iets kwalijk nemen. Onvoorwaardelijke liefde. Mensen kunnen er nog wat van leren.

    Maar ten aanzien van de dieren in Oostvaardersplassen heb ik toch een ander mening. Dat neemt niet weg dat het zeer kan doen om te zien hoe, vooral grote dieren, vechten voor hun bestaan.

    Nou Jan Jaap, ik wens je een fijne week toe. Het gaat de tweede helft van de week eindelijk wat warmer worden. Goed voor ons tuintje. 🙂

Geef een reactie

