Week 8


Tussen de buien door de afgelopen drie dagen gewerkt op de boomkwekerij. Het ging goed: geen/weinig misverstanden tussen mij en mijn collega en de baas liet merken dat hij zeer tevreden is over mijn inzet. Volgende week mag ik ‘als beloning’ een hele werkweek draaien. Dat is dan voor het eerst in bijna twee jaar, ik vrees dat ik volgend weekend kapot ben. Het is druk op de kwekerij met bestellingen van bomen en struiken en het klaar maken van de plantbedden voor het nieuwe seizoen – vandaar.

En altijd die onderhuidse angst dat er toch weer iets fout zal gaan: dat ik iets verkeerds zeg tegen mijn collega, of een ernstige fout maak in de uitvoering van het werk, of dat die ander op een gegeven moment laat merken dat hij me eigenlijk niet moet, of…..Als het maar niet mijn schuld is wanneer het fout gaat, als ik dan maar kan zeggen dat het niet aan mij heeft gelegen, als het maar niet mijn schuld is wanneer het fout gaat, als ik dan maar kan zeggen dat het niet aan mij heeft gelegen, als…..

Schuldgevoelens; je uiterste best doen, alleen om tegen jezelf te kunnen zeggen dat je er alles aan hebt gedaan. Hunkeren naar respect van anderen, een compliment, een vriendelijk woord of alleen een vriendelijke blik, desnoods.

Ongemakkelijke stiltes tijdens de pauzes in de kantine. Geen van beiden hebben we veel te zeggen. Ik heb altijd een boek of een tijdschrift bij me, zeer geschikt om jezelf op die momenten een houding te geven. En zo ploegen we moeizaam voort.

Een gedachte over “Week 8

  1. Ik vind mensen vaak het prettigst als ze fouten maken. Dan worden ze zo menselijk.

    Gewoon zo af en toe dus een foutje maken jan-Jaap. En als het niet lukt, dan moet je maar expres blunderen. Ik weet zeker dat niemand je het zwaar aanrekent. 🙂

    Gr. Henk

Geef een reactie

