Wintergast


koperwiek

Gespot vanochtend in een parkje niet ver van mijn huis: de koperwiek. Een wintergast uit het hoge Noorden, gevlucht voor de kou aldaar. Volgens mijn vogelgids (De grote natuurgids van Michael Lohmann) een zeldzame wintergast. Volgens Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Koperwiek echter helemaal niet zeldzaam, maar in deze tijd van het jaar vrij algemeen en dit klopt beter met mijn eigen ervaringen. Het is namelijk niet de eerste keer deze winter dat ik hem zie.

Wiki vermeldt ook nog dat de koperwiek als het kouder wordt vaak naar de stad vlucht, omdat het daar tussen de huizen net ietsje warmer is. Vandaar dat ik als stadsbewoner op een vrij onverwacht moment oog in oog met hem kom te staan.

De koperwiek is van dichtbij makkelijk te herkennen aan de roestkleurige flanken en ondervleugels, waaraan hij zijn naam dankt. Een ander opvallend kenmerk is de lichte bovenoogstreep. Het is een lijsterachtige en vanaf een afstand lijkt hij vrij veel op een zanglijster of grote lijster.

Over lijsters gesproken: toen de koperwiek wegvloog en ik doorliep met de hond hoorde ik een eindje verder het lied van de zanglijster. Je denkt eerst aan een merel als je het hoort, maar merels zingen niet zo vroeg in het jaar en bovendien ziet de zanglijster er anders uit. Hij is kleiner dan een merel en bruin van kleur, met een gestippelde buik. Een heel verschil met mannetjesmerels die meestal zwart gekleurd zijn.

zanglijster
Een gedachte over “Wintergast

Geef een reactie

