Home » Dingen van alledag » Nederland versus Haïti

Nederland versus Haïti


 

Wat hebben we het toch goed in dit land, vergeleken met andere delen van de wereld!

Neem nou mij: ik ben al een tijdje werkloos maar dankzij een WW-uitkering van de overheid hoef ik geen honger te lijden. Elke maand wordt er geld op mijn rekening gestort, zonder dat ik daar een prestatie voor lever. 

Omdat ik een autistische stoornis heb, kom ik in aanmerking voor een baan via de sociale werkvoorziening – ik sta op de wachtlijst daarvoor. Ook die sociale werkvoorziening wordt betaald door de overheid. Dat is nog niet alles: ik kom ook in aanmerking voor ‘begeleid werken’. Dat betekent dat ik geplaatst kan worden bij een normale werkgever, die rekening houdt met mijn beperkingen. Ter compensatie van het lagere prestatieniveau krijgt de werkgever dan een loonkostensubsidie – betaald door de overheid.

Nee, dan Haïti: van WW-uitkeringen, sociale werkvoorziening en loonkostensubsidies hebben ze daar nog nooit gehoord. Als je geen werk hebt, heb je ook geen inkomen en ben je afhankelijk van de goedheid van anderen. Veel mensen daar zijn blij als ze 1 keer per dag een maaltijd hebben. Een straatarm en corrupt land.

En dan wordt zo’n land ook nog eens getroffen door een aardbeving. Er wordt gesproken over 50.000 doden. Stapels lijken in in de straten van de hoofdstad Port-au-Prince. Twee miljoen mensen die afhankelijk van hulp zijn. Hulp die uit het buitenland moet komen. Een land dat te arm om zichzelf te helpen, dat afhankelijk is van de goedheid van anderen.

Wat een contrast met Nederland. Als je daar aan denkt, stop je volgens mij met klagen – over de hoogte van je WW-uitkering bijvoorbeeld, of over je plek op de wachtlijst bij het sociaal werkbedrijf. En misschien houd je dan zelfs van die uitkering nog iets over voor Haïti.

Geef voor Haïti : http://www.woordendaad.nl

2 thoughts on “Nederland versus Haïti

  1. De beelden uit haiti worden met de dag erger. Wat een drama! Hulpgoederen staan op het vliegveld en kunnen niet gebracht worden vanwege de kapotte infrastructuur. Dank voor het emailadres van woord en daad. We waren al van plan te storten, aar via w&d vind ik beter.
    Groet,

    Wies.

  2. Zo is het Jan Jaap!

    Wat mij trof op de dag van de aardbeving was, dat in het achtuurjournaal eerst 5 minuten werd gezwamd over Balkenendes houding t.a.v. het Irak-rapport en dat daarna de 100.000 slachtoffers van Haïti aan bod kwamen. Het laat goed zien hoe egocentrisch we in het rijke westen zijn geworden.

    Gr. Henk

Geef een reactie

