Dagboek week 1


Een nieuw jaar, een nieuw decennium; geen nieuw begin. De dingen van vorig jaar neem je mee 2010 in. Herinneringen – vooral de pijnlijke – zitten in je hoofd en gaan niet weg. Het is wishful thinking om te denken dat je het oude kunt achterlaten. Je bent als mens je eigen verleden. Van goede voornemens komt vaak weinig terecht, oude patronen blijken hardnekkig te zijn.

Zondag Een slecht begin van de dag: toen ik de hond ging uitlaten, werd ik geconfronteerd met een collega-hondenbezitter die met zijn blik heel duidelijk maakte dat hij mij niet mocht. Zo’n blik zegt meer dan woorden en brandt in je ziel. Mijn sluimerend minderwaardigheidscomplex werd wakker: ik wilde thuis voor de spiegel mijn uiterlijk checken, ik wilde nieuwe kleren, een ander brilmontuur, een steviger postuur, een voller gezicht, een grotere lengte, ander haar, kortom: een totaal ander mens worden. Maar dat gebeurde niet en zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren.

Moeder en broer waren beiden jarig op deze dag. Ze wonen te ver weg om op bezoek te gaan. Telefoneren is een opgave voor me: het directe contact, gespreksonderwerpen bedenken, converseren over alledaagse dingen, adequaat reageren op datgene wat de ander zegt. Toch maar gebeld om ze te feliciteren. Alles ging goed, het waren warme gesprekken, na afloop had ik een gevoel van opluchting. Bijna vergat ik wat er die ochtend was gebeurd.
Ook nog een kerkdienst gevolgd via internet. Een live verbinding met een kerkgebouw hier in de buurt, het beeld was soms matig, de preek kwam luid en duidelijk door.

Maandag natte sneeuw in de middag, niet koud. Fijn gewandeld met de hond door het park. Lopen om te lopen, stevig doormarcheren. Niet op andere mensen letten.

Dinsdag ik hoorde vanochtend de heggenmus even. Altijd de eerste die zich in het vroege voorjaar laat horen, maar 5 januari is wel erg vroeg! Bastaardnachtegaal, noemen ze hem ook wel, vanwege zijn heldere en uitbundige zang. http://nl.wikipedia.org/wiki/Heggenmus

Woensdag Het is Driekoningen vandaag – het stond op de scheurkalender die bij mij op het toilet hangt, anders zou ik er niet aan gedacht hebben. De drie koningen zijn de Wijzen uit het Oosten, die het pasgeboren koningskind Jezus komen aanbidden en geschenken brengen. Geen vorsten dus, maar wetenschappers uit Perzië die een lange reis ondernemen om koning Jezus te eren.

Een volkswijsheid zegt dat als het op Driekoningen vriest, we een strenge winter krijgen. Dat belooft nog wat! Eindelijk weer eens een Elfstedentocht?

Donderdag  De vijver in het park is dichtgevroren; scholieren dansten op het ijs vanochtend. ‘Als ik er door zak, is het jouw schuld,’ giechelde een meisje tegen een klasgenoot. Wintergasten in de struiken – kramsvogels of koperwieken waarschijnlijk, ik kon het zonder verrekijker niet goed zien. Tintelend koud – weer om buiten een muts te dragen, weer om dicht bij de kachel te zitten, loopneusweer, dromend-van-de-zon weer, dubbel dekbedweer, als-m’n-auto-het-maar-doet weer, hete doucheweer, …….

In Australië is het nu zomer – zal ik gaan? Zo’n lange vliegreis is slecht voor je carbon footprint, je moet dan zeker 5 bomen planten om de CO2-uitstoot van het vliegtuig te compenseren. Laat maar.

Vrijdag  Boodschappen gedaan voor de bejaarde vrouw van wie ik buddy ben. Ze kon zelf niet naar buiten wegens ziekte. Tijdens de kerstdagen had ze bezoek gehad van kinderen en kleinkinderen, vertelde ze –  nog maanden teert ze op de herinnering. Oud en zwak en hulpbehoevend. Dat ik toch anders oud mag worden, alstUblieft. Dat ik toch gezond mag blijven.

Zaterdag  De balans van week 1 in steekwoorden: rustig, beetje saai, winterslaap, in afwachting van, koud, binnen levend. Tel uw zegeningen: een redelijk goede gezondheid, een warm huis, eten en drinken, familie, levensvreugde op sommige dagen, een aanhankelijke hond.

 

4 gedachtes over “Dagboek week 1

  1. Hoi Jan Jaap, misschien kan ik wat welgemeend tegengas tegen die onbarmhartige hondenbezitter bieden: ik ben blij dat ik kennis aan je heb!

    Gr. Henk

    En als ik eens een keertje niet reageer, dan is dat meestal omdat ik op die dagen andere dingen te doen heb, zoals oppassen op mijn kleinzoontje o.i.d. Ook komt het voor dat ik mijn lichamelijke zitkruid heb verschoten, zodat ik geen losse flodders meer op andermans blogs kan deponeren. Denk dus niet dat het aan jou of je blog ligt, want heus, ik mag je en waardeer je schrijfstijl zeer!

  2. wies

    Hoi Jan jaap,

    De heggemus zit ook in mijn tuin, maar ik weet niet hoe-die klinkt. Toch eens opzoeken. Het is zo’n leuke vogel. Scharrelt onder de tafel naar de restjes, als alle andere vogels al zijn geweest. Sinds zomer 2009 woont er ook een roodborst in de buurt; goed te herkennen want z’n borst is rood (he,he) met een lichtere vlek.
    En weet je wat we in het vogelasiel hebben?? Een roerdomp!! Bijzonder, he? ’t Is wel oppassen met die vogel, heeft een lange snavel en valt uit naar je gezicht. Maar wel een mooie gast.
    Groetjes,
    Wies.

  3. Ha Jan Jaap,

    Ik sluit me bij Henk aan, ik probeer af en toe te reageren, maar er zijn meerdere blogs die ik lees en als ik reageer probeer ik wel iets zinsvols te zeggen. De heggemus zit ook bij mij in de tuin en zit regelmatig nu van de broodkruimels te eten, gebroederlijk naast het roodborstje. Heb er nog geen foto van weten te maken.

    Jan Pieter

Geef een reactie

