Home » Buiten in de natuur » Winter

Winter


De hond uitlaten in de kou. Met tegenzin overeind komend in een warme kamer, de kachel laag, sjaal om, dikke winterjas zo hoog mogelijk dicht. Handschoenen. De komende nacht min zes, morgen overdag niet boven nul.

De mensen van het Haags Werkbedrijf houden kleumend de wijk schoon, de capuchon van hun oranje werkjas over het hoofd getrokken, het lichaam gebogen over bezem en schep. Aan de elzenboom langs de kade even verderop zit nog wat bruin blad. De katjes voor volgend voorjaar komen al door.

De grote vijver in het park is nu dichtgevroren, meeuwen rusten op het ijs. Nog even en de kinderen kunnen schaatsen. Ik hoor het ‘tsrr’ van staartmezen, vermoedelijk wintergasten uit het hoge noorden. Twee koolmezen in een vlierstruik, een vink, wat merels. Kauwtjes op het witte gras. Kraaien op de kale takken van een boom. Mijn oren tintelen, ik heb een koud hoofd en een loopneus. Ik probeer mezelf warm te wandelen. De hond lijkt nergens last van te hebben.

Thuis heb ik een vetbol opgehangen tegen de zijkant van mijn balkonschuurtje. Tot nu toe heb ik er alleen halsbandparkieten en kauwtjes bij gezien, terwijl hij eigenlijk bedoeld was voor merels en mezen.

Klussers zijn bezig in mijn huis, ze maken een nieuw plafond in de voorkamer. Gipsplaat en isolatie wol. Mannen die de hele dag heen en weer lopen, waardoor je je niet kunt concentreren op datgene waar je mee bezig bent. Alsof je huis niet meer van jou is. Zagen en boren. Stof. Liters koffie. Verplichte conversatie tijdens de pauzes, eigenlijk niks voor mij. Wel een warme kamer straks, als beloning voor mijn geduld.

One thought on “Winter

  1. Hoi Jan Jaap. Praat me niet van renovaties. Verschrikkelijk! Ik ken dat gevoel van kolonisatie door de werklui. Doodvermoeiend. Maar ik neem aan dat je er nu warmpjes bij zit. En dat is, zoals je schrijft, wel wat waard.

    Gr. Henk

Geef een reactie

