Home » Diversen » Wie gelooft er in spoken?

Wie gelooft er in spoken?


 

Het spookt in het Gelderse Huissen, tenminste als we dagblad Spits van donderdag 26 november j.l. moeten geloven. In Huis Binnenveld, een 400 jaar oud landhuis met een verleden, zouden zich allerlei onverklaarbare dingen voordoen: een piano die spontaan begint te spelen,  voetstappen die hoorbaar zijn op de bovenverdieping terwijl daar niemand is, vreemde geluiden onder de vloeren en deuren die uit zichzelf open en dicht gaan.

Het oude pand, dat volgens Spits ‘omhuld wordt door sinistere nevelen’, zou een bewogen geschiedenis kennen. In 1770 brak de dijk van de nabijgelegen rivier, waardoor Huissen overstroomde. Tweehonderd mensen vonden hierbij de dood. In de oorlog werd er in het huis een Duitser doodgeschoten en zo is er meer.

Emile Ratelband, de goeroe van het positieve denken, kocht Huis Binnenveld enige tijd geleden, maar beleefde er weinig plezier aan. Hij en zijn echtgenote kregen ruzie met de buren, een brandbom werd bij hun naar binnen gegooid en dan nog al die vreemde geluiden…..Op aandringen van zijn vrouw zette hij het huis te koop en Johan Vlemmix, koningshuis-bewonderaar en zelf verklaard feestnummer, hapte toe. Vlemmix vertelt in Spits wat er gebeurde toen hij het huis voor de eerste keer ging bekijken:

‘Het was net of iets probeerde mij tegen te houden. Toen ik in de auto stapte, ging mijn navigatiesysteem kapot. In het straatnamenboek van een benzinestation stonden alle plaatsen, behalve Huissen! Die pagina’s waren eruit gescheurd. Vervolgens kreeg ik een klapband en kwam vier uur te laat aan. Later kreeg ik ook nog ruzie met Ratelband over de verkoop. Het voelde echt alsof ik het niet mócht kopen.’

Vlemmix maakte al snel dezelfde dingen mee als de vorige eigenaars: onverklaarbare geluiden, pianospel enzovoorts. Hij laat zich voorlopig nog niet bang maken. ‘Ik ben van plan om hier een keer te overnachten, kijken wat er dan gebeurd.’

Je kunt zo’n kranteartikel natuurlijk afdoen als onzin en er van uitgaan dat voor alle verschijnselen een logische verklaring is, maar is dat ook zo?

Wie gelooft er in spoken? Bestaan ze echt of zijn ze slechts het produkt van fantasie en een overspannen verbeelding?

Is het onchristelijk om aan dit soort dingen geloof te hechten? Spoken kunnen niet bestaan, want de menselijke ziel  verhuist na de dood naar een andere wereld – waar/niet waar?

Ik ben voor een diepgaand onderzoek naar de onverklaarbare verschijnselen in het spookhuis van Vlemmix – met op alle verdiepingen camera’s en andere detectieapparatuur. Misschien komt er wat uit….

5 thoughts on “Wie gelooft er in spoken?

  1. Ik las in de krant dat het spoorwegmuseum in Utrecht een heus onderzoek heeft ingesteld naar de aanwezigheid van spoken. Ze hebben daarvoor een team van deskundigen ingeschakeld die voor veel geld een officieel onderzoek hebben ingesteld ,compleet met cameras en microfoons.Er is niets gevonden, helaas voor het museum. Ik ben benieuwd wat ze gedaan zouden hebben als er wel spoken zouden zijn aangetroffen. Jammer ook voor de bezoeker, de intreekaartjes zijn weer 2 euro duurder geworden.

    • Ik heb dat nieuwsbericht even nagelezen, ik had het eerlijk gezegd gemist.

      Veel zogenaamd onverklaarbare verschijnselen zijn, als je ze objectief nameet, wetenschappelijk te verklaren, ik zag daar van de week nog een tv-programma over. Bijvoorbeeld: filmbeelden van spoken die veel opzien baarden, kunnen met kinderspeelgoed en een bepaalde handbeweging exact gekopieerd worden.

  2. Hoi Jan Jaap,

    Ik ben weer terug. Ons huis is mooi geworden. Eindelijk heb ik weer eens tijd om lekker te bloggen.

    Ik geloof dat er gevallen engelen bestaan. De zogenaamde demonen. Zij kunnen mensen bezetten. En ook huizen naar ik aanneem.

    Maar dat Ratelband het met Jan en Alleman aan de stok heeft zou ik niet direct aan de koop van zijn spookhuis willen toekennen…

    Gr. Henk

Geef een reactie

