Home » Diversen » Wie ben ik?

Wie ben ik?


wie ben ik

Wat voor mens ben ik eigenlijk? Ben ik een post-moderne hedonist, een kosmopoliet, een moderne burger   of behoor ik bij een van de andere categorieën uit het schema hierboven?

Op de website www.motivaction.nl kun je een test doen waaruit dit duidelijk wordt. Het heet de Mentality-test en bestaat uit een aantal vragen. Afhankelijk van de antwoorden die je geeft, wordt je ingedeeld bij één van de voornoemde groepen.

Natuurlijk gelijk de test gemaakt. De uitslag ging naar mijn emailadres, dus ik kon niet wachten om mijn mailbox te openen – waarna een flinke domper mij wachtte:

Ik behoor bij de traditionele burgerij. Dat zijn mensen die – ik citeer – ‘moralistisch, plichtsgetrouw en op de status-quo gericht zijn en die vasthouden aan tradities en materiële bezittingen’.

Huh? Wie? Ikke? Mezelf eigenlijk altijd als een tikje rebelse buitenbeender beschouwd. Iemand die kritisch tegenover het beleid van de overheid staat . Iemand die zich betrokken voelt bij het milieu en de derde wereld. Iemand die de consumptiemaatschappij afwijst en niks heeft met Ikea.

Blijk ik al die tijd mezelf voor de gek gehouden te hebben: ik ben gewoon een brave burger, meer niet. Vroeger, ooit, lang geleden misschien wel eens idealen gehad, maar door de jaren heen vermoedelijk eelt op mijn ziel gekregen. Ouder geworden en behoudender – want zo gaat dat nu eenmaal. Piet Modaal, Jan Doorsnee,  Jan Jaap ??

Het is wel even slikken als je zo’n boodschap krijgt, maar het leven gaat door. Ik ben trouwens niet van plan om bij de eerstvolgende kamerverkiezingen op Balkenende, Bos of Rutte te stemmen, dus zo burgerlijk ben ik nou ook weer niet……

Schrale troost, trouwens.

(met dank aan www.erkaslan.wordpress.com)

 

2 thoughts on “Wie ben ik?

  1. Hoi Jan Jaap,

    Nou, we lijken meer op elkaar dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Heb ook de test gedaan en wat denk je? Ik behoor ook tot de traditionele burgerij. Klinkt zo braaf he, maar ik zou niet anders willen en kunnen.
    Erfenis van onze opvoeding misschien?
    Groet,

    Wies.

  2. Pingback: 2010 in statistieken « Jan Jaap

Geef een reactie

