Home » Diversen » Gedachten bij een Kever

Gedachten bij een Kever


Kever

Ik kreeg een e-mail van mijn broer, waarin hij schreef dat hij een gerestaureerde Volkswagen Kever uit 1970 heeft gekocht. Hij denkt hem te gaan gebruiken voor woon-werkverkeer.

Als echte man (??) vind ik auto’s mooi en mijn hart gaat sneller kloppen als ik zo’n fraai opgeknapt exemplaar zie. De verleiding om zelf op zoek te gaan naar zo’n gerestaureerd hoogstandje en daar mijn spaargeld aan te besteden, is er. Maar ik geef er niet aan toe. Waarom niet?

Ik ben opgegroeid in Rijssen, protestantse enclave in het overwegend roomse Twente. In de jaren zeventig, toen ik mijn puberteit beleefde, kwam de welvaart op en mijn dorp profiteerde daar volop van. Het leek wel of de mensen een soort inhaalslag te maken hadden, zo ging men mee met de moderne tijd. Nieuwe huizen voorzien van alle luxe en gemak werden opgetrokken. Kleding mocht wat kosten. Iedereen een auto en ja, ook het platteland wil tenminste een keer per jaar op vakantie. Verjaardagen waren vaak schranspartijen, waarbij ook het bier rijkelijk vloeide. Wij, de jongeren, gaven onze guldens vooral uit aan stereo-apparatuur en lp’s. We hadden geld en wilden dat maar al te graag spenderen.

Op zondag gingen we twee keer naar de kerk. De dominee wees ons vanaf de kansel op het enige nodige, en waarschuwde speciaal de jeugd van de gemeente voor disco, bioscoop en andere plaatsen van ijdel vermaak. De gevaren van het groeiend materialisme dat de kerkgangers bepaald niet onberoerd liet, zag hij misschien niet zo. Ik kan me tenminste niet herinneren dat hij daar veel aandacht aan schonk. Niet echt een item. Intussen was er een duidelijk spanningsveld tussen doordeweeks en zondags. God dienen op zondag, maar op de andere dagen vaak de Mammon. Een levensstijl die in bepaalde opzichten wellicht niet erg christelijk was.

Later ging ik dit duidelijk zien. Toen ik jong was niet.

Maar nu ben ik ouder en (misschien) iets wijzer. Ik probeer afstand te nemen. Niet kritiekloos meegaan met alles. Mijn eigen keuzes maken. Gaat heel Nederland naar Ikea? Ik niet, ik blijf thuis. Word ik via de media overspoeld met commercials, die proberen mij te verleiden? Niet aan toegeven, ik bepaal zelf wat ik koop en wanneer. Intussen blijf ik wel mens en het aardse trekt ook aan mij. Begeerten leven in ieders hart, ook in het mijne. Maar ik verzet me ertegen en neem mijn eigen beslissingen. De beslissing, bijvoorbeeld, om mijn huidige auto af te rijden en dan pas een andere te kopen.

IK vind een gerestaureerde Kever nog steeds mooi. Mijn broer had een auto nodig om naar zijn werk te rijden en heeft deze gekocht. Ik heb niets nodig. Nou ja, een nieuwe bank misschien? Mijn huidig bank zit nog steeds goed maar vertoont wel slijtageplekken. Toch maar een nieuwe kopen dan?

bankstel

4 thoughts on “Gedachten bij een Kever

  1. JanJaap. Ikweet nog dat pa zijn eerste auto kocht, volgens mij ook zon kevertje. Dat was in Aagtekerke. Wat ik me nog hoe gloeiend trots hij keek toen hij er mee kwam aanrijden Wij hebben jaren in een lelijke eend gereden, dat had ook wel wat.Verder hebben we niet veel geluk gehad met onze vervoermiddelen. Eend 1 : gestolen. Eend 2: In de prak gereden, buiten onze schuld. Dafje : heeft 6 weken gereden ,toen verloren we het rechterachterwiel, dafje naar de sloop. Kadet : begaf het na een vakantie omdat hij de caravan niet kon trekken. Kadet 2 : onder de tram gezet wat eerlijk waar mijn schuld was.Het lijkt Emil Ratelband wel met zijn spookhuis.

    • Ik weet nog dat Jan Jaap altijd aan het sleutelen was aan die lelijke eend als jullie langskwamen in de P. Petersstraat in Rijssen. Er was altijd wel wat mee!

      Die kever van Pa herinner ik me niet meer. De auto waarmee we naar Rijssen verhuisden was, meen ik, een kadett.

Geef een reactie

