Autisme-gen ontdekt


foto: Elsevier
foto: Elsevier

Het UMC Utrecht heeft maandag bekendgemaakt dat een internationale groep wetenschappers een nieuw gen heeft ontdekt dat betrokken is bij het ontstaan van autisme.

Het gen is ontdekt doordat wetenschappers meer dan duizend families analyseerden waarvan twee of meer familieleden autisme hebben.

Het autisme-gen is betrokken bij de besturing van uitgroeiende uitlopers van zenuwcellen. Zenuwcellen communiceren met elkaar door verbindingen met elkaar aan te gaan.

Volgens een van de betrokken wetenschappers,  onderzoeker Dr. Maretha de Jonge van het UMC Utrecht, sluit de vinding goed aan bij het idee dat autisme veroorzaakt wordt door ‘falende connectiviteit’. Dat is het idee dat hersengebieden met elkaar verbonden moeten zijn voor een goede werking van de hersenen. Gebrekkige communicatie tussen hersengebieden zou mede de oorzaak kunnen zijn van autisme.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

bron: Roseline Lemoine, Elsevier.nl

 

 

2 gedachtes over “Autisme-gen ontdekt

  1. Op zich interessant om te weten, dat autisme voor een deel genetisch bepaald is.
    Maar in feite was dat al bekend.

    Ik lees zo’n bericht wel met een gezonde dosis scepsis. Ik moet nog zien of het klopt en of men in de toekomst met deze ontdekking iets kan.

    Daarna de gedachte: heb ik dat gen dan ook? Hoe kom je daar achter? Maakt mij dat minder verantwoordelijk voor mijn daden, als ik dat inderdaad heb? Nee, natuurlijk niet.

    Dus het verandert niets.

Geef een reactie

